سه‌شنبه 21 اسفند 1403

چهارده فن خاص مقابله با شیطان

8 – فنون مقابله با توجیه‌گری

شیطان با این فن در صدد توجیه‌گری و بهانه‌تراشی و کلاه شرعی گذاشتن بر امور زشت است! و با کمک این فن، شیطان تلاش دارد وجدان آدمی را بر کارهای ناصوابش آسوده نماید؛ و نقطه مقابل آن صداقت و انصاف است![135] چنانچه خداوند می‌فرماید: «بَلِ الْانسَانُ عَلىَ‏ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ * وَ لَوْ أَلْقَى‏ مَعَاذِيرَهُ» (قیامه: 14-15) بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است؛ هر چند (در ظاهر) براي خود عذرهایی بتراشد؛ و این مطلب بیانگر آن است که «انسان، قادر بر توجيه‏گرى در عين آگاهى به واهى بودن توجيهات خود»[136] هست!

البته توجيه‏گرى‏، كار همه منحرفان تاريخ بوده و البته که از كفر و شرك خطرناك‏تر است.[137] «وَقَالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ نَحْنُ وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ» (نحل: 35) مشرکان گفتند: «اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدران ما، غیر او را پرستش نمی‌کردیم؛ و چیزی را بدون اجازه او حرام نمی‌ساختیم!» و «كَذلِكَ فَعَلَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» (نحل: 33) کسانی که پیش از ایشان بودند نیز چنین کردند!

و خداوند در قرآن مثال‌های متعددی از این فن شیطان بیان نموده است[138]؛ مانند سجده نکردن ابلیس بر آدم به بهانه برتری آتش بر خاک[139]؛ توجیه‌گری اصحاب شنبه برای ماهیگیری در آن روز (بر خلاف فرمان خدا)[140] و [141]؛ حلال کردن ربا در معاملات[142]؛ توجیه کفر با بقای بر دین پدران[143] و اطاعت از بزرگان[144]؛ توجیه فرار از جهاد به بهانه خالی بودن خانه‌هایشان[145]؛ فرار از جنگ با روميان به بهانه دلربایی زيبا رويان رومى[146]؛ کشتن دختران به بهانه فقر[147] و …!

ما در ادامه به تعدادی از فنون مقابله با این فن شیطان، در سه ساحت شناختی، انگیزشی و رفتاری اشاره خواهیم نمود.

8 -1 – بدل فن توجیه‌گری (حیطه شناختی)

یکی از اولین گام‌های مقابله با این فن شیطان، شناخت ماهیت و ریشه‌ها و زمینه‌ها و راه‌های مقابله با توجیه‌گری است؛ زیرا شناخت و مقابله با ریشه‌ها و علل بروز موضوعات کمک مهمی در مقابله با پدید آمدن آن‌ها می‌کند؛ بنابراین در اینجا به چند موردش اشاره می‌کنیم.

8 -1 -1- برای تفکیک حقیقت از توجیه‌گری، شاخص داشته باش

خداوند می‌فرماید: «وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا» (اسراء: 35) و با ترازوی درست وزن کنید! این برای شما بهتر و عاقبتش نیکوتر است؛ آری در همه موضوعات برای آنکه عاقبت خوبی داشته باشیم باید شاخص داشته باشیم، آن هم شاخصی درست!

در مقابله با توجیه‌گری هم باید حواسمان به حکم خدا و واجبات و محرمات باشد؛ اگر نتیجه تحلیل‌هایمان در همان جهت حکم خدا بود که هیچ؛ اما اگر نتیجه تفکراتمان ما را به سمت محرمات کشاند، بدانیم که با فن توجیه‌گری شیطان مواجه شده‌ایم!

8 -1 -2- گناه با تغییر دادن در ظاهرش موجه نمی‌شود

از سرگذشت اصحاب شنبه، معلوم مى‏شود كه خلافكارى آن‌ها زير پوشش «حيله و كلاه شرعى» بوده است. مجازات شديد اين گروه[148]، نشان مى‏دهد كه چهره واقعى گناه، با دگرگون ساختن ظاهر آن، دگرگون نمى‏شود. آن‌ها كه تصور مى‏كنند گناه را مى‏توان با تغيير چهره ظاهرى، تبديل به يك عمل مجاز كرد، در حقيقت خود را مى‏فريبند. متأسفانه، اين كار در ميان بعضى از بى‏خبرانى كه خود را مسلمان نيز مى‏دانند، فراوان ديده مى‏شود و اين يكى از چيزهايى است كه چهره مذهب را در نظر افراد بى‏شمارى، وارونه جلوه داده است.[149]

8 -2 – بدل فن توجیه‌گری (حیطه انگیزشی)

یکی از دیگر از گام‌های مقابله با این فن شیطان، تحریک احساسات و ایجاد حب و بغض و ایجاد گرایش و تمایل و ایجاد احساس نیاز و ارزش‌دهی و ایجاد عاطفه مثبت و نفی عاطفه منفی است! به طوریکه زمینه انگیزشی برای صداقت و انصاف را به وجود آورد و زمینه انگیزشی برای توجیه‌گری را از بین ببرد! در اینجا به چند مورد از این فنون اشاره می‌نماییم.

8 -2 -1- خدا اسرار درونت را افشا می‌کند

امام صادق ع با تلاوت آيه «بَلِ الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ وَ لَوْ أَلْقى‏ مَعاذِيرَهُ» می‌فرمایند: «چه فايده‏اى دارد كه انسان بر خلاف آنچه خدا از آدمى خبر دارد نزد مردم عذر و بهانه بياورد؟ رسول خدا (ص) بارها مى‏فرمود: هر كس سريره‏اى را كه دارد پنهان نگه دارد، خداى تعالى ردايى طبق آن بر ظاهر تنش مى‏پوشاند، حال چه سريره خوب باشد و چه بد، اگر باطن و سريره خوبى داشته باشد، هر قدر هم بخواهد مردم نفهمند خدا آن را بر ملا مى‏كند و اگر سريره بد باشد با زنجير هم‏ نمى‏تواند آن را ببندد و خداى تعالى آن را از باطنش به ظاهرش سرايت مى‏دهد.»[150] و نیز فرمودند: «اين به چه كار شما مى‏آيد كه اظهار خوبی‌ها نموده بدی‌های خود را پنهان بداريد، آيا جز اين است كه وقتى به وجدان خود مراجعه مى‏كنيد خودتان مى‏فهميد كه چنين واجد خوبی‌ها و فاقد بدی‌ها نيستيد؟ آرى حتماً مى‏يابيد، چون خداى تعالى فرموده: «بَلِ الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ» وقتى باطن آدمى اصلاح شد ظاهرش نيرومند مى‏گردد.»[151]

8 -2 -2- توجیه‌گر گناهان نباش؛ که توجیه گناه، بدتر از خود گناه است!

گناه یعنی تمرد از فرمان دوست و حبیب! و چه بد عملی است! اما بدتر از گناه چیست؟ توجيه گناه! «هر قدر گناه سنگين باشد به سنگينى توجيه گناه نيست، چرا كه گنه‌کار معترف به گناه غالباً به سراغ توبه مى‏رود، اما مصيبت زمانى شروع مى‏شود كه پاى توجیه‌گری‌ها در ميان آيد كه نه تنها راه توبه را به روى انسان مى‏بندد، بلكه او را در گناه راسخ‌تر و جرى‏تر مى‏سازد. اين توجيه‏گرى گاه براى حفظ آبرو و جلوگيرى از رسوايى در برابر مردم است، اما از آن بدتر زمانى است كه براى فريب وجدان صورت گيرد.»[152]

8 -2 -3- توجیه‌گر گناه نباش؛ که خدا از تو روی بر می‌گرداند

پيامبر اكرم ص در روايتی تكان‏دهنده فرمودند: «ثَلاثَةٌ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ …» خداوند با سه گروه در روز قيامت سخن نمى‏گويد! … 2. «وَ مُسْتَحِلُّ الْمُحَرَّمَاتِ بِالشُّبَهَاتِ‏» كسى كه با ريسمان شبهات وارد چاه محرّمات مى‏شود؛ پيامبر ص نمى‏فرمايد آن‌ها كه حرام مى‏خورند مشمول اين روایت‌اند، زيرا اين مطلب روشن است. بلكه مى‏فرمايد: كسانى كه با کلاه‌شرعی، محرمات الهى را حلال مى‏شمرند و به عنوان مثال با ضميمه كردن يك قوطى كبريت، يا يك سير نبات‏، میلیون‌ها تومان رباى حرام را حلال مى‏پندارند، نيز مشمول اين حدیث‌اند. متأسفانه آلودگان به اين امر در قشرهاى مختلف جامعه كم نيستند.[153]

8 -2 -4- توجیه‌گر گناه نباش؛ که هلاک می‌شوی

امام علی ع می‌فرمایند: «… بندگان خدا! خیال‌های باطل به دل راه ندهيد كه به شك افتيد و شك نكنيد كه كافر شويد و كفر نورزيد كه پشيمان گرديد، كار دين را سبك نگيريد (براى شانه خالى كردن از زير بار وظائف، راه باز نكنيد و كلاه‏ شرعى‏ نسازيد) كه منافق و سهل‏انگار مى‏شويد و اين چاره‌جوئی‌ها (و زرنگی‌های احمقانه) شما را به راه ستمكاران مى‏كشد و هلاك مى‏شويد، آنجا كه حق را دريافتيد و شناختيد سازش‌کاری و مداهنه ننمایید كه آشكارا زيان بينيد.»[154]

8 -2 -5- توجیه‌گر ظلم ظالم نباش

امام صادق ع فرمودند: «كسى كه براى ظلم ظالمى بهانه آورد (او را در ظلم كردنش معذور دارد) خداوند كسى را بر او مسلط مى‏سازد كه به وى ظلم كند؛ پس چنين كسى اگر دعا كند خداوند دعايش را بر آورده نمى‏سازد و بر ستمى كه مى‏بيند به او اجر و پاداشى نمى‏دهد.»[155] و نیز به نقل از پدران بزرگوارشان روايت فرمودند كه در وصیت پيامبر اكرم ص به على ع آمده است: «اى على! بدترين مردمان كسى است كه آخرتش را به دنيايش بفروشد و بدتر از او كسى است كه آخرتش را به دنياى ديگرى بفروشد.»[156]

8 -3 – بدل فن توجیه‌گری (حیطه رفتاری)

با بهره‌گیری از دو دسته بدل (شناختی و انگیزشی) برای این فن شیطان، اکنون به ساحت رفتاری وارد می‌شویم در ادامه به تعدادی از این بدل‌ها اشاره می‌نماییم.

8 -3 -1- تهذیب نفس کن

اگر بشر گاهى نفس خود را مهار نكرده و تربيت لازم را نديده باشد، به انگيزه تبرئه خود، همواره و در همه جا كارهاى زشت خود را توجيه مى‏كند. در حدى كه گويى توجيه‏گرى‏ و بهانه‏جويى جزو سرشت او گشته است، در صورتى كه اگر درصدد بهانه نباشد، مى‏تواند عملكرد خود را در آينه عقلش ببيند، چنانكه قرآن كريم مى‏فرمايد: «بَلِ الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصيرَةٌ وَ لَوْ الْقى‏ مَعاذيرَهُ‏» (قیامت: 15) بلكه آدمى بر خويشتن بيناست هر چند عذرها بياورد.[157]

و مقایسه جالب و تکان دهنده‌ای خواهد بود اگر توجه کنیم که «چهارپايان هرگز براى كارهاى خود توجيه‏گرى‏ ندارند، اگر خلافى كنند خلاف است و اگر راه خود را بروند، كه مى‏روند، همان است كه هست اما يك انسان خودخواه خون‌خوار هوی پرست، بسيار مى‏شود كه تمام جنايات خود را آن چنان توجيه مى‏كند كه گويى دارد وظائف الهى و انسانى خويش را انجام مى‏دهد! و به اين ترتيب هيچ موجودى خطرناک‌تر و زیان‌بارتر از يك انسان هوی پرست بی‌ایمان و سركش نيست و به همين دليل در آيه 22 سوره انفال عنوان «شر الدواب» (بدترين جنبندگان) به او داده شده است و چه عنوان مناسبى؟»[158]

8 -3 -2- ایمان به معاد داشته باش

با يك تحليل كوتاه مى‏توان به این حقيقت اين امر پى برد که ايمان به آخرت يعنى ايمان به دادگاه عدلى كه قاضى آن خداست و شهودش فرشتگان است و دروغ و تقلب و توصيه و رشوه در آن راه ندارد، ايمان به چنين دادگاهى انسان را وادار مى‏كند كه واقعيت اعمال خود را آن‏گونه كه هست بررسى كند. امّا جدايى از اين اعتقاد و احساس آزادى در دگرگون ساختن مفاهيم نيك و بد، سبب مى‏شود كه انسان خودخواه و خودكامه براى فريب وجدان خويش و ديگران دست به توجيه‏گرى‏ بزند، هوى و هوس‏هاى سركش خود را رنگ صلاح و تقوا بخشد و زشتى‏ها را در لباس زيبايى جلوه دهد و به دنبال آن حيرت و سرگردانى است.[159]

8 -3 -3- با اهل ذکر مشورت کن

برای آنکه «شیطان» و یا بدتر از او «نفس» انسان، کلاه سر او نگذارند با اهل فن و اهل ذکر مشورت کنید؛ «فَسَلوا اَهلَ الذِّکرِ اِن کُنتُم لا تَعلَمون» (نحل: 43) اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید! و به نتیجه مشورت عمل نمایید؛ و اهل ذکر که خداوند به آن اشاره فرموده است همان پیامبران و فرستادگان الهی و محمد ص و آل محمد ع هستند.[160]

8 -3 -4- در معاملات کلاه شرعی نگذار

از رسول خدا ص روايت شده که فرمودند: «مؤمن به كمال نمى‏رسد مگر اينكه در او یک‌صد و سه خصلت باشد كه اين خصال بايد در نيت و فعل و اعمال و كردار و ظاهر و باطن فرد مؤمن وجود داشته باشد. امیرالمؤمنین ع فرمود: يا رسول الله اين یک‌صد و سه را براى ما بيان فرمایید، فرمود: اى على از صفات مؤمن اين است … در كسب خود، گرد شبهات نمى‏رود و اگر معامله‏اى كه در آن برايش شكى حاصل شود خوددارى مى‏كند و در كارها دنبال كلاه‏ شرعى‏ نمى‏رود و براى فرار از حرام ظاهرى راه شرعى پيدا نمى‏كند، از لغزش‌های دوستان خود در مى‏گذرد و مراعات رفاقت قديم را مى‏نمايد.»[161]

8 -3 -5- در مقابل توجیه‌گری‌ها، عکس‌العمل داشته باش

در ماجرای اصحاب شنبه وقتی عده‌ای از مردم به تبعیت از شیطان کلاه شرعی گذاشتند و مکر کردند، طایفه دیگرى از ایشان که اصحاب یمین بودند به اعتراض برخاسته و گفتند: ما شما را از عقوبت خداوند تحذیر مى‏کنیم، زنهار که مخالفت امر او مکنید، طایفه سوم از ایشان که اصحاب شمال بودند سکوت کرده و از اندرز ایشان لب فرو بستند و تازه طایفه دوم را ملامت کردند که شما چرا گنه‌کاران را موعظه مى‏کنید، با اینکه مى‏دانید ایشان مردمى هستند که‏ خداوند به عذاب شدیدى عذاب و یا هلاکشان خواهد کرد.[162] بنابراین اگر می‌خواهی مشمول عذاب الهی نشوی از این عمل برائت بجو و اگر می‌توانی آن‌ها را از آن باز دار!

همچنین ببینید

۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله بر زمین است

«بدون شرح»   بسم الله الرحمن الرحیم بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *