سه‌شنبه 21 اسفند 1403

چهارده فن خاص مقابله با شیطان

پانویس ها

[1] در کتاب «شیطان شناسی؛ با رویکردی راهبردی و سیستمی»، تعداد فنون شیطان 42 مورد بیان شده، که فعلا روش های مقابله با این 14 فن ارائه می‌شود و انشاءالله بقیه فنون مقابله، در فرصت بعدی ارائه خواهند شد.

[2] علی ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, اصفهان, حدیث راه عشق, 1400, ص 289-292.

[3] ر.ک. شهاب الدین ذوفقاری و محمد جواد جاوری, «افشای طرح‌های ایجاد فتنه در قرآن کریم», پژوهش های زبانشناختی قرآن, شماره  1/1, 1391, ص 23-48.

[4] محمد تقی جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه, قم, دفتر نشر فرهنگ اسلامی, 1398. خطبه 18

[5] بی نام. «راهکارهای ایجاد وحدت», نشریات نهاد نمایندگی,  دسترسی در: https://goums.ac.ir/content/23764/راهکارهای-ایجاد-وحدت, 1394.

[6] حج: 5

[7] حجرات: 13

[8] حامده خادم جهرمی, «قرآن و اتحاد اسلامى», فرهنگ کوثر, شماره  75, 1387

[9] علی اکبر دهخدا, لغت نامه دهخدا, تهران, دان‍ش‍گ‍اه‌ ت‍ه‍ران‌، م‍وس‍س‍ه‌ ل‍غ‍ت‌ن‍ام‍ه‌ ده‍خ‍دا‏‫‏‏, 1361.

[10] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389,  ج 8 عربی, ص 491.

[11] همان, ج, ص 492.

[12] جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه.خطبه 18

[13] خادم جهرمی, قرآن و اتحاد اسلامى.

[14] جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه.خطبه 192 (قاصعه)

[15] همان, ج, ص.خطبه 192 (قاصعه)

[16] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389,  ج 7 عربی, ص 418.

[17] یوسف: 100

[18] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 3, ص 572.

[19] بی نام. «راهکارهای ایجاد وحدت».

[20] حسن بن علی حرانی, تحف العقول, تهران, انتشارات اسلامیه, 1400 ق, ص 42.

[21] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389,  ج 5 عربی, ص 321.

[22] جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه.نامه 47

[23] بی نام. «راهکارهای ایجاد وحدت».

[24] محمد تقی شوشتری, قضاوت های امیرالمؤمنین علی ع, قم, کتابخانه دیجیتال تبیان, بی تا, ص 5.

[25] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 9, ص 530-535.

[26] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389,  ج 6 عربی, ص 418.

[27] ذوفقاری و جاوری, افشای طرح‌های ایجاد فتنه در قرآن کریم.

[28] بی نام. «راهکارهای ایجاد وحدت».

[29] علی اکبر نفیسی (ناظم الاطباء), فرهنگ نفیسی, خیام, 1343.

[30]  محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 12, ص 228-251.

[31]  همان, ج, ص.

[32] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 293-294.

[33] اعراف: 202

[34] حشر: 11

[35] بقره: 26

[36] مائده: 77

[37] شعراء: 224

[38] نساء: 60

[39] جمعی از نویسندگان, دايرة المعارف قرآن كريم, قم, بوستان كتاب قم, 1382, ج 2, ص 380.

[40] بی نام. «فاسق», ویکی فقه (دانشنامه حوزوی),  دسترسی در: http://fa.wikifeqh.ir/فاسق, بی تا.

[41] ر.ک. محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 6, ص 177-185.

[42] همان, ج 15, ص 406.

[43] ناصر مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1380,  ج 22, ص 272.

[44] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 16, ص 92.

[45] نویسندگان, ‘دايرة المعارف قرآن كريم’,  ص 380.

[46] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 17, ص 20-21.

[47] همان, ج 15, ص 469.

[48] حشر: 16

[49] ناصر مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1380,  ج 23, ص 543.

[50] نویسندگان, ‘دايرة المعارف قرآن كريم’,  ص 381.

[51] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 19, ص 42.

[52] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 13, ص 199.

[53] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 294-296.

[54] نظامی گنجوی, مخزن الاسرار, گنجور, بی تا.بخش 11

[55] (سجده: 4) براى شما غير از خداوند دوست و مددكارى نیست.

[56] اسراء: 64

[57] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 8, ص 49.

[58] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389,  ج 13 فارسی, ص 377.

[59] صالح عضیمه, معنا شناسى واژگان قرآن, مشهد, به نشر, 1380, ص 426.

[60] جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه.خطبه 237

[61] عضیمه, معنا شناسى واژگان قرآن, ص 545.

[62] «وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ » (اسراء: 64) و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوی!

[63] البته مشخص است که این ابزارها کارکرد دو گانه دارند و هم در جهت حق و هم جهت باطل قابل استفاده هستند.

[64] اسراء: 63

[65] اسراء: 64

[66] بقره: 223

[67] محمد صادقی تهرانی, ترجمان فرقان: تفسير مختصر قرآن كريم, قم, شکرانه, 1388,  ج 3, ص 148.

[68] محمد مهدی حسینی همدانی. «سلسله مباحث شیطان شناسی»,  دسترسی در: http://emamjomekaraj.ir/?p=36198, 1400.

[69] همان, ج, ص.

[70] همان, ج, ص.

[71] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 14, ص 552-557.

[72] روح الله خمینی و احمد  گلستانی عراقی. «شک از القائات شیطانی است», خبرگزاری بین المللی قرآن,  دسترسی در: https://markazi.iqna.ir/fa/news/3833165/, 1398.

[73] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 298-299.

[74] ابراهیم‌: ۹

[75] هود‌: ۶۹

[76] هود‌: 110

[77] غافر‌: ۳۴

[78] یونس‌: ۱۰۴

[79]  خمینی و گلستانی عراقی. «شک از القائات شیطانی است».

[80] جلال‌‌الدین محمد بن محمد مولوی, مثنوی معنوی, تهران, مرکز پژوهشی ميراث مکتوب, 1393. دفتر اول، بخش 10

[81] محمد بن یعقوب کلینی, اصول کافی, ترجمه. سید جواد مصطفوى, تهران, كتاب فروشى علميه اسلاميه‌, 1369,  ج 1, ص 26.

[82] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 6 عربی, ص 37.

[83] همان, ج, ص.

[84] همان, ج, ص 35.

[85] ذوفقاری و جاوری, افشای طرح‌های ایجاد فتنه در قرآن کریم.

[86] همان, ج, ص.

[87] همان, ج, ص.

[88] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 6 عربی, ص 35.

[89] همان, ج, ص 33.

[90] همان, ج, ص 32.

[91] همان, ج, ص 33.

[92] همان, ج, ص 37.

[93] همان, ج, ص.

[94] همان, ج, ص.

[95] همان, ج, ص 35.

[96] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 14, ص 552-557.

[97] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 6 عربی, ص 32.

[98] ذوفقاری و جاوری, افشای طرح‌های ایجاد فتنه در قرآن کریم.

[99] جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه.خطبه 38

[100] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 6 عربی, ص 37.

[101] همان, ج, ص.

[102] «وَ سَلَامَةُ الْغَیْبِ وَ ضِدَّهَا الْمُمَاکَرَةَ» و یک رویی و ضد آن دغلى

[103] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 306-308.

[104] روح الله خمینی, صحیفه امام خمینی, تهران, 1361,  ج 6, ص 288.

[105] الانعام: 121

[106]  ر.ک. مرتضی مطهری, مجموعه آثار شهید مطهری (کلیات علوم اسلامی-عرفان), تهران, صدرا, 1373,  ج 23, ص 91.

[107] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 8 عربی, ص 377.

[108] محمدبن حسین شریف الرضی, نهج البلاغة (للصبحي صالح), ترجمه. جعفر شهیدی, قم, مؤسسة دار الهجرة, 1414 ق,  ج 1. حکمت 150

[109] ر.ک. مرتضی مطهری, مجموعه آثار شهید مطهری (آزادی معنوی), تهران, صدرا, 1373,  ج 23, ص 547.

[110] ذوفقاری و جاوری, افشای طرح‌های ایجاد فتنه در قرآن کریم.

[111] همان, ج, ص.

[112] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389,  ج 10 عربی, ص 553.

[113] توبه به تعبیر امام صادق ع یکی از جنود عقل است «وَ التَّوْبَةُ وَ ضِدَّهَا الْإِصْرَارَ» و توبه و ضد آن اصرار بر گناه!

[114] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 308-310.

[115] «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً» (تحریم: 8) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبه‏اى نصوح.

[116] شریف الرضی, نهج البلاغة (للصبحي صالح),  ج 1. خطبه 63

[117]  فتح الله نجارزادگان, مصاف بی پایان با شیطان, قم, موسسه بوستان کتاب, 1385, ص 80.

[118]  محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389,  ج 2 عربی, ص 136.

[119]  همان, ج, ص 120.

[120] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 5 عربی, ص 442.

[121] همان, ج, ص.

[122] همان, ج, ص 443.

[123] همان, ج 3 فارسی, ص 559.

[124] الناس: 1-6

[125] عبدالله جوادی آملی, صهبای تسنیم- 16 آذر 1402, تهران, شبکه چهار سیما, 1402.

[126] ابوالفضل عصمت پرست, شعر آئینی «فرمود گذشته ها گذشته», تهران, 1400.

[127]  محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 2 عربی, ص 123.

[128] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 310-317.

[129] ر.ک. طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 9, ص 127-130.

[130] ناصر مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1380,  ج 9, ص 350.

[131] ابوالفتح الآمدی, غرر الحكم و درر الكلم‏, قم‏, دار الكتاب الإسلامي, 1410 ق, ص 387.

[132] محمد بن حسین آقا جمال خوانساری, شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم, تهران, دانشگاه تهران, 1366,  ج 4, ص 88.

[133] https://www.almaany.com/

[134] الآمدی, غرر الحكم و درر الكلم‏, ص 409.

[135] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 318-319.

[136] اکبر هاشمی رفسنجانی, فرهنگ قرآن, قم, بوستان كتاب قم, 1383,  ج 5, ص 195.

[137] محسن قرائتی, تفسیر نور, تهران, مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن, 1388,  ج 4, ص 517.

[138] مکارم شیرازی, تفسیر نمونه,  ج 22, ص 53-55.

[139] اعراف: 12

[140] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 8, ص 392-393.

[141] ر.ک. حسن بن فضل طبرسی, تفسير جوامع الجامع, قم, مرکز مدیریت حوزه علمیه قم, 1412ق,  ج 1, ص 98.

[142] محمد رضا حکیمی،  محمد حکیمی، و علی حکیمی, الحياة ترجمه. احمد آرام, تهران, دفتر نشر فرهنگ اسلامى, 1380.

[143] زخرف: 23

[144] احزاب: 67

[145] احزاب: 13

[146] توبه: 49

[147] اسراء: 31

[148] مسخ  شدن (تبديل شدن) به ميمون

[149] جمعی از نویسندگان, معارف قرآن, تهران, پژوهشكده تحقيقات اسلامى, 1387,  ج 2, ص 123-124.

[150] محمد بن یعقوب کلینی, اصول کافی, ترجمه. سید جواد مصطفوى, تهران, كتاب فروشى علميه اسلاميه‌, 1369,  ج 2, ص 294.

[151] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374,  ج 20, ص 170.

[152] مکارم شیرازی, تفسیر نمونه,  ج 22, ص 53.

[153] ناصر مکارم شیرازی, سوگندهاى پر بار قرآن, قم, مدرسة الإمام علي بن أبي طالب, 1386, ص 89.

[154] حرانی, تحف العقول, ص 227.

[155] محمد بن حسن شیخ حر عاملی, جهاد النفس وسائل الشيعة, ترجمه. علی افراسیابی, قم, نهاوندی, 1380, ص 307.

[156] همان, ج, ص.

[157] جمعى از نويسندگان, تعاليم قرآنى, تهران, اداره آموزش هاى عقيدتى سياسى, 1382,  ج 4, ص 28.

[158] ناصر مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1380,  ج 15, ص 108.

[159] ناصر مکارم شیرازی, پيام قرآن, تهران, دار الكتب الإسلامية, 1386,  ج 5, ص 320.

[160] بی نام. «اهل ذکر», ویکی فقه (دانشنامه حوزوی),  دسترسی در: https://fa.wikifeqh.ir/اهل_الذکر, بی تا.

[161] محمد باقر مجلسی, ايمان و كفر ( ترجمه كتاب الإيمان و الكفر بحار الأنوار جلد 64), ترجمه. عزیزالله عطاردی قوچانی, تهران, عطارد, 1378,  ج 1, ص 145-147.

[162] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 8, ص 392-393.

[163] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 321-322.

[164] روح الله خمینی, صحیفه امام خمینی, تهران, 1361,  ج 21, ص 160.

[165] بی نا. «دیدگاه قرآن و روایات در مورد خرافه», اسم اعظم,  دسترسی در: https://esmeazam.com/category/مبارزه-با-خرافه/دیدگاه-قرآن-و-روایات-در-مورد-خرافه, بی تا.

[166] (اعراف: ۱۹۱) و (نحل: ۲۰) و (فرقان: ۳) و …

[167] بی نام. «اصحاب رس», ویکی شیعه,  دسترسی در: https://fa.wikishia.net/view/اصحاب_رس, بی تا.

[168] ماجرای گوساله سامری؛ (طه: 85-88)

[169] «بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ» (سبأ: 41)

[170] ماجرای احتجاج حضرت ابراهیم ع با کافران؛ «وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ * فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ * فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ * فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ» (انعام: 75-78)

[171] در هندوستان هنوز عده ای گاو می پرستند!

[172]  پرسنش فرعون؛ «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» (نازعات: 24)

[173] شیطان پرستی در دنیای امروز فراوان است!

[174] جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه.خطبه 79

[175] « قَالُوا إِنَّا تَطَيَّرْنَا بِكُمْ» (یس: 18) آنان گفتند: «ما شما را به فال بد گرفته‌ایم (و وجود شما را شوم می‌دانیم)!

[176] یس: 18 / نمل: 47 / حکمت 400 «وَ الطِّيَرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ» اما طيره (فال بد) حق نيست!

[177] در بسیاری از هواپیماهای قدیم و جدید ساخت اروپا و آمریکا، ردیف 13 وجود ندارد!

[178] بقره: 168

[179] این خرافه، از فرهنگ انگلستان به ایران منتقل شده است!

[180] علی خامنه ای, بیانات در جمع روحانیون استان سمنان (17 آبان 1385), تهران, وب سایت رهبری, 1385.

[181] این کتاب را از اینجا می توانید دانلود کنید؛ https://noorlib.ir/book/info/14942

[182] خامنه ای, ‘بیانات در جمع روحانیون استان سمنان (17 آبان 1385)’.

[183] محمد بن یعقوب کلینی, اصول کافی, ترجمه. سید جواد مصطفوى, تهران, كتاب فروشى علميه اسلاميه‌, 1369,  ج 3, ص 118.

[184] احزاب: 39

[185] خامنه ای, ‘بیانات در جمع روحانیون استان سمنان (17 آبان 1385)’.

[186] محمد بن یعقوب کلینی, گزیده کافی, ترجمه. محمد باقر بهبودی, تهران, مركز انتشارات علمى و فرهنگى, 1363,  ج 1, ص 148.

[187] محمد بن یعقوب کلینی, الکافی, قم, دار الحدیث, 1387,  ج 15, ص 437.

[188] کلینی, اصول کافی,  ج 3, ص 773.

[189] حرانی, تحف العقول, ص 49.

[190] محمد بن علی ابن بابویه, گلچين صدوق (گزيده من لا يحضره الفقيه), تهران, فیض کاشانی, 1376,  ج 2, ص 47.

[191] اعراف: 17

[192] قصص: 41

[193] بقره: 168-169

[194] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 322-323.

[195] فضل بن حسن طبرسی, ترجمه تفسیر مجمع البیان, تهران, فراهانی, 1408 ق,  ج 2, ص 160.

[196] جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه.خطبه 144

[197] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 12, ص 64-67.

[198] لقمان: 21

[199] امام چهارم علی بن حسین, صحیفه سجادیه, اصفهان – ایران, مرکز تحقيقات رايانه‌ای حوزه علميه اصفهان, 1393, صحیفه سجادیه,  ج 1. دعای شانزدهم

[200] «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» (احزاب: 70) ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و سخن درست و استوار گویید.

[201] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 325-326.

[202] دهخدا, لغت نامه دهخدا.

[203] اکبر هاشمی رفسنجانی, فرهنگ قرآن, قم, بوستان كتاب قم, 1383,  ج 16, ص 582-583.

[204] شايعه‏پراكنى جاسوسان ابوسفيان، براى ارعاب مسلمانان، هنگام بازگشت او از جنگ احُد

[205] شايعه عشق زليخا به يوسف

[206] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 15, ص 130-131.

[207] علی بن ابراهیم قمی, تفسیر قمی, قم, دارالکتاب, 1404ق,  ج 2, ص 196-197.

[208] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 16, ص 517.

[209]  همان, ج 5, ص 28-29.

[210] اکبر هاشمی رفسنجانی, فرهنگ قرآن, قم, بوستان كتاب قم, 1383,  ج 14, ص 297.

[211] محمد باقر مجلسی, آداب معاشرت ( ترجمه جلد 71 و 72 بحار الأنوار), تهران, اسلامیه, 1364,  ج 2, ص 56.

[212] علی بن حسین طبرسی, مشكاة الأنوار, قم, دار الثقلين, 1379, ص 115.

[213] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 15, ص 130-131.

[214] محمد بن علی ابن بابویه, من لا يحضره الفقيه‏, قم, دفتر انتشارات اسلامى, 1413ق,  ج 3, ص 32.

[215] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 15, ص 130-131.

[216] هاشمی رفسنجانی, فرهنگ قرآن,  ج 16, ص 581-582.

[217] همان, ج, ص 586.

[218] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 343-344.

[219] فاطر: 5

[220] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 8 عربی, ص 371.

[221] بی نام, مصباح الشريعة, بيروت‏, اعلمى‏, 1400ق, ص 142.

[222] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 8 عربی, ص 368.

[223] همان, ج, ص 375.

[224] همان, ج, ص 373.

[225] همان, ج, ص 369.

[226] همان, ج, ص 372.

[227] ناصر مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1380,  ج 26, ص 461.

[228] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 8 عربی, ص 374.

[229] همان, ج, ص 373.

[230] همان, ج, ص 374.

[231] همان, ج, ص 369.

[232] همان, ج 10 عربی, ص 436.

[233] همان, ج 8 عربی, ص 377-379.

[234] همان, ج, ص 375.

[235] جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه.خطبه 223

[236] همان, ج, ص.حکمت 454

[237] محمد مهدی نراقی, علم اخلاق اسلامی: ترجمه کتاب جامع السعادات, ترجمه. سید جلال الدین مجتبوی, تهران, حکمت, 1379,  ج 1, ص 230.

[238] محمد بن شاه مرتضی فیض کاشانی, راه روشن؛ ترجمه المحجة البیضاء فی تهذیب الإحیاء, مشهد, آستان قدس رضوی, 1379,  ج 5, ص 70.

[239] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 345-348.

[240] علی اکبر قرشی بنایی, قاموس قرآن‏, تهران, دار الكتب الإسلامية, 1371,  ج 7, ص 219.

[241] حسین بن محمد راغب اصفهانی, ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن با تفسير لغوى و ادبى قرآن‏, ترجمه. غلامرضا خسروی حسینی, تهران, مرتضوی, 1369,  ج 4, ص 451.

[242] عبدالله جوادی آملی. «چگونه خود را از وسوسه‌هاي شيطان برهانيم؟», عرفان و حکمت,  دسترسی در: http://erfanvahekmat.com/پرسش_پاسخ/چگونه_خود_را_از_وسوسه_های_شیطان_برهانیم؟, بی تا.

[243] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 13 فارسی, ص 155.

[244] محمد باقر مجلسی, ايمان و كفر ( ترجمه كتاب الإيمان و الكفر بحار الأنوار جلد 64), ترجمه. عزیزالله عطاردی قوچانی, تهران, عطارد, 1378,  ج 2, ص 372.

[245] محمد باقر مجلسی, بحارالانوار, بیروت, دار احیاء التراث‌ العربی‌, 1413ق,  ج 70, ص 59.

[246] روح الله خمینی, صحیفه امام خمینی, تهران, 1361,  ج 16, ص 287.

[247] بی نام, مصباح الشريعة, ص 162-164.

[248] همان, ج, ص.

[249] همان, ج, ص.

[250] ر.ک. (نحل: 98) و (فصلت: 36)

[251] دو سوره‌ای که با «قل اعوذ» شروع می شوند.

[252] محمد باقر مجلسی, بحارالانوار, بیروت, دار احیاء التراث‌ العربی‌, 1413ق,  ج 92, ص 136.

[253] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 13 فارسی, ص 153.

[254] همان, ج, ص 154.

[255] حسن بن فضل طبرسی, مکارم الاخلاق, ترجمه. ابراهیم میر باقری, تهران, فراهانی, 1365,  ج 2, ص 133.

[256] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 13 فارسی, ص 149.

[257] همان, ج, ص 154.

[258] مجلسی, بحارالانوار,  ج 92, ص 136.

[259] محمد بن علی اب‍ن‌ ب‍اب‍وی‍ه‌, الخصال, قم, جامعه مدرسين حوزه علمیه قم, 1362,  ج 2, ص 163.

[260] مجلسی, بحارالانوار,  ج 92, ص 136.

[261] طبرسی, مکارم الاخلاق,  ج 2, ص 133.

[262] ابراهیم بن علی عاملی کفعمی, المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية), قم, دار الرضي (زاهدي), 1405ق, ص 158.

[263] حسین بن محمد تقی نوری, مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل, قم, مؤسسة آل البيت عليهم السلام, 1408ق,  ج 6, ص 426.

[264] محمد باقر مجلسی, زاد المعاد (مفتاح الجنان)‏, بیروت, موسسة الأعلمي للمطبوعات, 1423ق, ص 560.

[265] نوری, مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل,  ج 6, ص 424.

[266] همان, ج, ص.

[267] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 13 فارسی, ص 154.

[268] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 20, ص 690.

[269] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 13 فارسی, ص 153.

[270] مجلسی, بحارالانوار,  ج 92, ص 137.

[271] محمد تقی مجلسی, لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه‏, قم, مؤسسه اسماعيليان, 1414ق,  ج 4, ص 219.

[272] محمدی ری شهری, میزان الحکمه,  ج 13 فارسی, ص 151-153.

[273] همان, ج, ص 153.

[274] همان, ج, ص.

[275] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 348-353.

[276] طه: 120

[277] طه: 120

[278] الأنفال: 48

[279] البقرة: 268

[280] ابراهیم: 22

[281] ابراهیم: 22

[282] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 12, ص 61-69.

[283] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 13, ص 197-202.

[284] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان,  ج 5, ص 135-139.

[285] توبه: 75-76

[286] البقرة : 100 و التوبة : 12

[287] التوبة : 1 و 7 و 13

[288] الأعراف : 102

[289] الرعد: 25

[290] آل‏عمران : 77

[291] الأنفال : 56

[292] البقرة : 27

[293] طه : 86

[294] جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه.خطبه 169 و محمد بن یعقوب کلینی, الروضة من الكافي, ترجمه. سيد هاشم رسولى محلاتى, تهران, انتشارات علميه اسلاميه, 1364,  ج 2, ص 250.

[295] لقمان: 32

[296] (ابن بابویه، محمد بن علی) شیخ صدوق, معانی الاخبار, ترجمه. عبدالعلی محمدی شاهرودی, تهران, دارالكتب الاسلاميه, 1377,  ج 2, ص 299.

[297] الرعد : 20

[298] التوبة : 4 و 7 / المعارج : 32 / المؤمنون : 8 / آل‏عمران : 76

[299] البقرة : 177 / الأحزاب : 23 / التوبة : 111

[300] .«ختار» به معناى بسيار پيمان شكن و «كفور» به معناى بسيار ناسپاس است.

[301] محمد علی رضایی اصفهانی, تفسير قرآن مهر, قم, پژوهش هاى تفسير و علوم قرآن, 1387,  ج 16, ص 250.

[302] علی اکبر قرشی بنایی, قاموس قرآن‏, تهران, دار الكتب الإسلامية, 1371,  ج 2, ص 224.

[303] توبه: 12

[304] منظور از گروه پيمان شكن: طلحه و زبير، و گروه متجاوز: معاويه و دار و دسته‏اش، و بيرون روندگان از دين خوارج هستند.

[305] فضل بن حسن طبرسی, ترجمه تفسیر مجمع البیان, تهران, فراهانی, 1408 ق,  ج 11, ص 31.

[306] جعفری, ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه.نامه 53 (عهد نامه مالک اشتر)

[307] محمد ابراهیم بروجردی, ترجمه قرآن (بروجردى), تهران, كتابخانه صدر, 1366, ص 308.

همچنین ببینید

۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله بر زمین است

«بدون شرح»   بسم الله الرحمن الرحیم بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *