پانویس ها
[1] در کتاب «شیطان شناسی؛ با رویکردی راهبردی و سیستمی»، تعداد فنون شیطان 42 مورد بیان شده، که فعلا روش های مقابله با این 14 فن ارائه میشود و انشاءالله بقیه فنون مقابله، در فرصت بعدی ارائه خواهند شد.
[2] علی ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, اصفهان, حدیث راه عشق, 1400, ص 289-292.
[3] ر.ک. شهاب الدین ذوفقاری و محمد جواد جاوری, «افشای طرحهای ایجاد فتنه در قرآن کریم», پژوهش های زبانشناختی قرآن, شماره 1/1, 1391, ص 23-48.
[4] محمد تقی جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه, قم, دفتر نشر فرهنگ اسلامی, 1398. خطبه 18
[5] بی نام. «راهکارهای ایجاد وحدت», نشریات نهاد نمایندگی, دسترسی در: https://goums.ac.ir/content/23764/راهکارهای-ایجاد-وحدت, 1394.
[6] حج: 5
[7] حجرات: 13
[8] حامده خادم جهرمی, «قرآن و اتحاد اسلامى», فرهنگ کوثر, شماره 75, 1387
[9] علی اکبر دهخدا, لغت نامه دهخدا, تهران, دانشگاه تهران، موسسه لغتنامه دهخدا, 1361.
[10] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389, ج 8 عربی, ص 491.
[11] همان, ج, ص 492.
[12] جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه.خطبه 18
[13] خادم جهرمی, قرآن و اتحاد اسلامى.
[14] جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه.خطبه 192 (قاصعه)
[15] همان, ج, ص.خطبه 192 (قاصعه)
[16] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389, ج 7 عربی, ص 418.
[17] یوسف: 100
[18] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 3, ص 572.
[19] بی نام. «راهکارهای ایجاد وحدت».
[20] حسن بن علی حرانی, تحف العقول, تهران, انتشارات اسلامیه, 1400 ق, ص 42.
[21] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389, ج 5 عربی, ص 321.
[22] جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه.نامه 47
[23] بی نام. «راهکارهای ایجاد وحدت».
[24] محمد تقی شوشتری, قضاوت های امیرالمؤمنین علی ع, قم, کتابخانه دیجیتال تبیان, بی تا, ص 5.
[25] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 9, ص 530-535.
[26] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389, ج 6 عربی, ص 418.
[27] ذوفقاری و جاوری, افشای طرحهای ایجاد فتنه در قرآن کریم.
[28] بی نام. «راهکارهای ایجاد وحدت».
[29] علی اکبر نفیسی (ناظم الاطباء), فرهنگ نفیسی, خیام, 1343.
[30] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 12, ص 228-251.
[31] همان, ج, ص.
[32] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 293-294.
[33] اعراف: 202
[34] حشر: 11
[35] بقره: 26
[36] مائده: 77
[37] شعراء: 224
[38] نساء: 60
[39] جمعی از نویسندگان, دايرة المعارف قرآن كريم, قم, بوستان كتاب قم, 1382, ج 2, ص 380.
[40] بی نام. «فاسق», ویکی فقه (دانشنامه حوزوی), دسترسی در: http://fa.wikifeqh.ir/فاسق, بی تا.
[41] ر.ک. محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 6, ص 177-185.
[42] همان, ج 15, ص 406.
[43] ناصر مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1380, ج 22, ص 272.
[44] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 16, ص 92.
[45] نویسندگان, ‘دايرة المعارف قرآن كريم’, ص 380.
[46] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 17, ص 20-21.
[47] همان, ج 15, ص 469.
[48] حشر: 16
[49] ناصر مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1380, ج 23, ص 543.
[50] نویسندگان, ‘دايرة المعارف قرآن كريم’, ص 381.
[51] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 19, ص 42.
[52] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 13, ص 199.
[53] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 294-296.
[54] نظامی گنجوی, مخزن الاسرار, گنجور, بی تا.بخش 11
[55] (سجده: 4) براى شما غير از خداوند دوست و مددكارى نیست.
[56] اسراء: 64
[57] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 8, ص 49.
[58] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389, ج 13 فارسی, ص 377.
[59] صالح عضیمه, معنا شناسى واژگان قرآن, مشهد, به نشر, 1380, ص 426.
[60] جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه.خطبه 237
[61] عضیمه, معنا شناسى واژگان قرآن, ص 545.
[62] «وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ » (اسراء: 64) و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوی!
[63] البته مشخص است که این ابزارها کارکرد دو گانه دارند و هم در جهت حق و هم جهت باطل قابل استفاده هستند.
[64] اسراء: 63
[65] اسراء: 64
[66] بقره: 223
[67] محمد صادقی تهرانی, ترجمان فرقان: تفسير مختصر قرآن كريم, قم, شکرانه, 1388, ج 3, ص 148.
[68] محمد مهدی حسینی همدانی. «سلسله مباحث شیطان شناسی», دسترسی در: http://emamjomekaraj.ir/?p=36198, 1400.
[69] همان, ج, ص.
[70] همان, ج, ص.
[71] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 14, ص 552-557.
[72] روح الله خمینی و احمد گلستانی عراقی. «شک از القائات شیطانی است», خبرگزاری بین المللی قرآن, دسترسی در: https://markazi.iqna.ir/fa/news/3833165/, 1398.
[73] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 298-299.
[74] ابراهیم: ۹
[75] هود: ۶۹
[76] هود: 110
[77] غافر: ۳۴
[78] یونس: ۱۰۴
[79] خمینی و گلستانی عراقی. «شک از القائات شیطانی است».
[80] جلالالدین محمد بن محمد مولوی, مثنوی معنوی, تهران, مرکز پژوهشی ميراث مکتوب, 1393. دفتر اول، بخش 10
[81] محمد بن یعقوب کلینی, اصول کافی, ترجمه. سید جواد مصطفوى, تهران, كتاب فروشى علميه اسلاميه, 1369, ج 1, ص 26.
[82] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 6 عربی, ص 37.
[83] همان, ج, ص.
[84] همان, ج, ص 35.
[85] ذوفقاری و جاوری, افشای طرحهای ایجاد فتنه در قرآن کریم.
[86] همان, ج, ص.
[87] همان, ج, ص.
[88] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 6 عربی, ص 35.
[89] همان, ج, ص 33.
[90] همان, ج, ص 32.
[91] همان, ج, ص 33.
[92] همان, ج, ص 37.
[93] همان, ج, ص.
[94] همان, ج, ص.
[95] همان, ج, ص 35.
[96] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 14, ص 552-557.
[97] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 6 عربی, ص 32.
[98] ذوفقاری و جاوری, افشای طرحهای ایجاد فتنه در قرآن کریم.
[99] جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه.خطبه 38
[100] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 6 عربی, ص 37.
[101] همان, ج, ص.
[102] «وَ سَلَامَةُ الْغَیْبِ وَ ضِدَّهَا الْمُمَاکَرَةَ» و یک رویی و ضد آن دغلى
[103] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 306-308.
[104] روح الله خمینی, صحیفه امام خمینی, تهران, 1361, ج 6, ص 288.
[105] الانعام: 121
[106] ر.ک. مرتضی مطهری, مجموعه آثار شهید مطهری (کلیات علوم اسلامی-عرفان), تهران, صدرا, 1373, ج 23, ص 91.
[107] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 8 عربی, ص 377.
[108] محمدبن حسین شریف الرضی, نهج البلاغة (للصبحي صالح), ترجمه. جعفر شهیدی, قم, مؤسسة دار الهجرة, 1414 ق, ج 1. حکمت 150
[109] ر.ک. مرتضی مطهری, مجموعه آثار شهید مطهری (آزادی معنوی), تهران, صدرا, 1373, ج 23, ص 547.
[110] ذوفقاری و جاوری, افشای طرحهای ایجاد فتنه در قرآن کریم.
[111] همان, ج, ص.
[112] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389, ج 10 عربی, ص 553.
[113] توبه به تعبیر امام صادق ع یکی از جنود عقل است «وَ التَّوْبَةُ وَ ضِدَّهَا الْإِصْرَارَ» و توبه و ضد آن اصرار بر گناه!
[114] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 308-310.
[115] «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً» (تحریم: 8) اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبهاى نصوح.
[116] شریف الرضی, نهج البلاغة (للصبحي صالح), ج 1. خطبه 63
[117] فتح الله نجارزادگان, مصاف بی پایان با شیطان, قم, موسسه بوستان کتاب, 1385, ص 80.
[118] محمد محمدی ری شهری, میزان الحکمه, قم, دارالحدیث, 1389, ج 2 عربی, ص 136.
[119] همان, ج, ص 120.
[120] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 5 عربی, ص 442.
[121] همان, ج, ص.
[122] همان, ج, ص 443.
[123] همان, ج 3 فارسی, ص 559.
[124] الناس: 1-6
[125] عبدالله جوادی آملی, صهبای تسنیم- 16 آذر 1402, تهران, شبکه چهار سیما, 1402.
[126] ابوالفضل عصمت پرست, شعر آئینی «فرمود گذشته ها گذشته», تهران, 1400.
[127] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 2 عربی, ص 123.
[128] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 310-317.
[129] ر.ک. طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 9, ص 127-130.
[130] ناصر مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1380, ج 9, ص 350.
[131] ابوالفتح الآمدی, غرر الحكم و درر الكلم, قم, دار الكتاب الإسلامي, 1410 ق, ص 387.
[132] محمد بن حسین آقا جمال خوانساری, شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم, تهران, دانشگاه تهران, 1366, ج 4, ص 88.
[133] https://www.almaany.com/
[134] الآمدی, غرر الحكم و درر الكلم, ص 409.
[135] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 318-319.
[136] اکبر هاشمی رفسنجانی, فرهنگ قرآن, قم, بوستان كتاب قم, 1383, ج 5, ص 195.
[137] محسن قرائتی, تفسیر نور, تهران, مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن, 1388, ج 4, ص 517.
[138] مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, ج 22, ص 53-55.
[139] اعراف: 12
[140] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 8, ص 392-393.
[141] ر.ک. حسن بن فضل طبرسی, تفسير جوامع الجامع, قم, مرکز مدیریت حوزه علمیه قم, 1412ق, ج 1, ص 98.
[142] محمد رضا حکیمی، محمد حکیمی، و علی حکیمی, الحياة ترجمه. احمد آرام, تهران, دفتر نشر فرهنگ اسلامى, 1380.
[143] زخرف: 23
[144] احزاب: 67
[145] احزاب: 13
[146] توبه: 49
[147] اسراء: 31
[148] مسخ شدن (تبديل شدن) به ميمون
[149] جمعی از نویسندگان, معارف قرآن, تهران, پژوهشكده تحقيقات اسلامى, 1387, ج 2, ص 123-124.
[150] محمد بن یعقوب کلینی, اصول کافی, ترجمه. سید جواد مصطفوى, تهران, كتاب فروشى علميه اسلاميه, 1369, ج 2, ص 294.
[151] محمدحسین طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, قم, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی, 1374, ج 20, ص 170.
[152] مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, ج 22, ص 53.
[153] ناصر مکارم شیرازی, سوگندهاى پر بار قرآن, قم, مدرسة الإمام علي بن أبي طالب, 1386, ص 89.
[154] حرانی, تحف العقول, ص 227.
[155] محمد بن حسن شیخ حر عاملی, جهاد النفس وسائل الشيعة, ترجمه. علی افراسیابی, قم, نهاوندی, 1380, ص 307.
[156] همان, ج, ص.
[157] جمعى از نويسندگان, تعاليم قرآنى, تهران, اداره آموزش هاى عقيدتى سياسى, 1382, ج 4, ص 28.
[158] ناصر مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1380, ج 15, ص 108.
[159] ناصر مکارم شیرازی, پيام قرآن, تهران, دار الكتب الإسلامية, 1386, ج 5, ص 320.
[160] بی نام. «اهل ذکر», ویکی فقه (دانشنامه حوزوی), دسترسی در: https://fa.wikifeqh.ir/اهل_الذکر, بی تا.
[161] محمد باقر مجلسی, ايمان و كفر ( ترجمه كتاب الإيمان و الكفر بحار الأنوار جلد 64), ترجمه. عزیزالله عطاردی قوچانی, تهران, عطارد, 1378, ج 1, ص 145-147.
[162] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 8, ص 392-393.
[163] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 321-322.
[164] روح الله خمینی, صحیفه امام خمینی, تهران, 1361, ج 21, ص 160.
[165] بی نا. «دیدگاه قرآن و روایات در مورد خرافه», اسم اعظم, دسترسی در: https://esmeazam.com/category/مبارزه-با-خرافه/دیدگاه-قرآن-و-روایات-در-مورد-خرافه, بی تا.
[166] (اعراف: ۱۹۱) و (نحل: ۲۰) و (فرقان: ۳) و …
[167] بی نام. «اصحاب رس», ویکی شیعه, دسترسی در: https://fa.wikishia.net/view/اصحاب_رس, بی تا.
[168] ماجرای گوساله سامری؛ (طه: 85-88)
[169] «بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ» (سبأ: 41)
[170] ماجرای احتجاج حضرت ابراهیم ع با کافران؛ «وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ * فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ * فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ * فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ» (انعام: 75-78)
[171] در هندوستان هنوز عده ای گاو می پرستند!
[172] پرسنش فرعون؛ «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» (نازعات: 24)
[173] شیطان پرستی در دنیای امروز فراوان است!
[174] جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه.خطبه 79
[175] « قَالُوا إِنَّا تَطَيَّرْنَا بِكُمْ» (یس: 18) آنان گفتند: «ما شما را به فال بد گرفتهایم (و وجود شما را شوم میدانیم)!
[176] یس: 18 / نمل: 47 / حکمت 400 «وَ الطِّيَرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ» اما طيره (فال بد) حق نيست!
[177] در بسیاری از هواپیماهای قدیم و جدید ساخت اروپا و آمریکا، ردیف 13 وجود ندارد!
[178] بقره: 168
[179] این خرافه، از فرهنگ انگلستان به ایران منتقل شده است!
[180] علی خامنه ای, بیانات در جمع روحانیون استان سمنان (17 آبان 1385), تهران, وب سایت رهبری, 1385.
[181] این کتاب را از اینجا می توانید دانلود کنید؛ https://noorlib.ir/book/info/14942
[182] خامنه ای, ‘بیانات در جمع روحانیون استان سمنان (17 آبان 1385)’.
[183] محمد بن یعقوب کلینی, اصول کافی, ترجمه. سید جواد مصطفوى, تهران, كتاب فروشى علميه اسلاميه, 1369, ج 3, ص 118.
[184] احزاب: 39
[185] خامنه ای, ‘بیانات در جمع روحانیون استان سمنان (17 آبان 1385)’.
[186] محمد بن یعقوب کلینی, گزیده کافی, ترجمه. محمد باقر بهبودی, تهران, مركز انتشارات علمى و فرهنگى, 1363, ج 1, ص 148.
[187] محمد بن یعقوب کلینی, الکافی, قم, دار الحدیث, 1387, ج 15, ص 437.
[188] کلینی, اصول کافی, ج 3, ص 773.
[189] حرانی, تحف العقول, ص 49.
[190] محمد بن علی ابن بابویه, گلچين صدوق (گزيده من لا يحضره الفقيه), تهران, فیض کاشانی, 1376, ج 2, ص 47.
[191] اعراف: 17
[192] قصص: 41
[193] بقره: 168-169
[194] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 322-323.
[195] فضل بن حسن طبرسی, ترجمه تفسیر مجمع البیان, تهران, فراهانی, 1408 ق, ج 2, ص 160.
[196] جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه.خطبه 144
[197] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 12, ص 64-67.
[198] لقمان: 21
[199] امام چهارم علی بن حسین, صحیفه سجادیه, اصفهان – ایران, مرکز تحقيقات رايانهای حوزه علميه اصفهان, 1393, صحیفه سجادیه, ج 1. دعای شانزدهم
[200] «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» (احزاب: 70) ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و سخن درست و استوار گویید.
[201] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 325-326.
[202] دهخدا, لغت نامه دهخدا.
[203] اکبر هاشمی رفسنجانی, فرهنگ قرآن, قم, بوستان كتاب قم, 1383, ج 16, ص 582-583.
[204] شايعهپراكنى جاسوسان ابوسفيان، براى ارعاب مسلمانان، هنگام بازگشت او از جنگ احُد
[205] شايعه عشق زليخا به يوسف
[206] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 15, ص 130-131.
[207] علی بن ابراهیم قمی, تفسیر قمی, قم, دارالکتاب, 1404ق, ج 2, ص 196-197.
[208] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 16, ص 517.
[209] همان, ج 5, ص 28-29.
[210] اکبر هاشمی رفسنجانی, فرهنگ قرآن, قم, بوستان كتاب قم, 1383, ج 14, ص 297.
[211] محمد باقر مجلسی, آداب معاشرت ( ترجمه جلد 71 و 72 بحار الأنوار), تهران, اسلامیه, 1364, ج 2, ص 56.
[212] علی بن حسین طبرسی, مشكاة الأنوار, قم, دار الثقلين, 1379, ص 115.
[213] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 15, ص 130-131.
[214] محمد بن علی ابن بابویه, من لا يحضره الفقيه, قم, دفتر انتشارات اسلامى, 1413ق, ج 3, ص 32.
[215] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 15, ص 130-131.
[216] هاشمی رفسنجانی, فرهنگ قرآن, ج 16, ص 581-582.
[217] همان, ج, ص 586.
[218] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 343-344.
[219] فاطر: 5
[220] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 8 عربی, ص 371.
[221] بی نام, مصباح الشريعة, بيروت, اعلمى, 1400ق, ص 142.
[222] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 8 عربی, ص 368.
[223] همان, ج, ص 375.
[224] همان, ج, ص 373.
[225] همان, ج, ص 369.
[226] همان, ج, ص 372.
[227] ناصر مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1380, ج 26, ص 461.
[228] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 8 عربی, ص 374.
[229] همان, ج, ص 373.
[230] همان, ج, ص 374.
[231] همان, ج, ص 369.
[232] همان, ج 10 عربی, ص 436.
[233] همان, ج 8 عربی, ص 377-379.
[234] همان, ج, ص 375.
[235] جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه.خطبه 223
[236] همان, ج, ص.حکمت 454
[237] محمد مهدی نراقی, علم اخلاق اسلامی: ترجمه کتاب جامع السعادات, ترجمه. سید جلال الدین مجتبوی, تهران, حکمت, 1379, ج 1, ص 230.
[238] محمد بن شاه مرتضی فیض کاشانی, راه روشن؛ ترجمه المحجة البیضاء فی تهذیب الإحیاء, مشهد, آستان قدس رضوی, 1379, ج 5, ص 70.
[239] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 345-348.
[240] علی اکبر قرشی بنایی, قاموس قرآن, تهران, دار الكتب الإسلامية, 1371, ج 7, ص 219.
[241] حسین بن محمد راغب اصفهانی, ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن با تفسير لغوى و ادبى قرآن, ترجمه. غلامرضا خسروی حسینی, تهران, مرتضوی, 1369, ج 4, ص 451.
[242] عبدالله جوادی آملی. «چگونه خود را از وسوسههاي شيطان برهانيم؟», عرفان و حکمت, دسترسی در: http://erfanvahekmat.com/پرسش_پاسخ/چگونه_خود_را_از_وسوسه_های_شیطان_برهانیم؟, بی تا.
[243] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 13 فارسی, ص 155.
[244] محمد باقر مجلسی, ايمان و كفر ( ترجمه كتاب الإيمان و الكفر بحار الأنوار جلد 64), ترجمه. عزیزالله عطاردی قوچانی, تهران, عطارد, 1378, ج 2, ص 372.
[245] محمد باقر مجلسی, بحارالانوار, بیروت, دار احیاء التراث العربی, 1413ق, ج 70, ص 59.
[246] روح الله خمینی, صحیفه امام خمینی, تهران, 1361, ج 16, ص 287.
[247] بی نام, مصباح الشريعة, ص 162-164.
[248] همان, ج, ص.
[249] همان, ج, ص.
[250] ر.ک. (نحل: 98) و (فصلت: 36)
[251] دو سورهای که با «قل اعوذ» شروع می شوند.
[252] محمد باقر مجلسی, بحارالانوار, بیروت, دار احیاء التراث العربی, 1413ق, ج 92, ص 136.
[253] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 13 فارسی, ص 153.
[254] همان, ج, ص 154.
[255] حسن بن فضل طبرسی, مکارم الاخلاق, ترجمه. ابراهیم میر باقری, تهران, فراهانی, 1365, ج 2, ص 133.
[256] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 13 فارسی, ص 149.
[257] همان, ج, ص 154.
[258] مجلسی, بحارالانوار, ج 92, ص 136.
[259] محمد بن علی ابن بابویه, الخصال, قم, جامعه مدرسين حوزه علمیه قم, 1362, ج 2, ص 163.
[260] مجلسی, بحارالانوار, ج 92, ص 136.
[261] طبرسی, مکارم الاخلاق, ج 2, ص 133.
[262] ابراهیم بن علی عاملی کفعمی, المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية), قم, دار الرضي (زاهدي), 1405ق, ص 158.
[263] حسین بن محمد تقی نوری, مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل, قم, مؤسسة آل البيت عليهم السلام, 1408ق, ج 6, ص 426.
[264] محمد باقر مجلسی, زاد المعاد (مفتاح الجنان), بیروت, موسسة الأعلمي للمطبوعات, 1423ق, ص 560.
[265] نوری, مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل, ج 6, ص 424.
[266] همان, ج, ص.
[267] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 13 فارسی, ص 154.
[268] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 20, ص 690.
[269] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 13 فارسی, ص 153.
[270] مجلسی, بحارالانوار, ج 92, ص 137.
[271] محمد تقی مجلسی, لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه, قم, مؤسسه اسماعيليان, 1414ق, ج 4, ص 219.
[272] محمدی ری شهری, میزان الحکمه, ج 13 فارسی, ص 151-153.
[273] همان, ج, ص 153.
[274] همان, ج, ص.
[275] ماهرالنقش, شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی, ص 348-353.
[276] طه: 120
[277] طه: 120
[278] الأنفال: 48
[279] البقرة: 268
[280] ابراهیم: 22
[281] ابراهیم: 22
[282] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 12, ص 61-69.
[283] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 13, ص 197-202.
[284] طباطبایی, ترجمه تفسیر المیزان, ج 5, ص 135-139.
[285] توبه: 75-76
[286] البقرة : 100 و التوبة : 12
[287] التوبة : 1 و 7 و 13
[288] الأعراف : 102
[289] الرعد: 25
[290] آلعمران : 77
[291] الأنفال : 56
[292] البقرة : 27
[293] طه : 86
[294] جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه.خطبه 169 و محمد بن یعقوب کلینی, الروضة من الكافي, ترجمه. سيد هاشم رسولى محلاتى, تهران, انتشارات علميه اسلاميه, 1364, ج 2, ص 250.
[295] لقمان: 32
[296] (ابن بابویه، محمد بن علی) شیخ صدوق, معانی الاخبار, ترجمه. عبدالعلی محمدی شاهرودی, تهران, دارالكتب الاسلاميه, 1377, ج 2, ص 299.
[297] الرعد : 20
[298] التوبة : 4 و 7 / المعارج : 32 / المؤمنون : 8 / آلعمران : 76
[299] البقرة : 177 / الأحزاب : 23 / التوبة : 111
[300] .«ختار» به معناى بسيار پيمان شكن و «كفور» به معناى بسيار ناسپاس است.
[301] محمد علی رضایی اصفهانی, تفسير قرآن مهر, قم, پژوهش هاى تفسير و علوم قرآن, 1387, ج 16, ص 250.
[302] علی اکبر قرشی بنایی, قاموس قرآن, تهران, دار الكتب الإسلامية, 1371, ج 2, ص 224.
[303] توبه: 12
[304] منظور از گروه پيمان شكن: طلحه و زبير، و گروه متجاوز: معاويه و دار و دستهاش، و بيرون روندگان از دين خوارج هستند.
[305] فضل بن حسن طبرسی, ترجمه تفسیر مجمع البیان, تهران, فراهانی, 1408 ق, ج 11, ص 31.
[306] جعفری, ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه.نامه 53 (عهد نامه مالک اشتر)
[307] محمد ابراهیم بروجردی, ترجمه قرآن (بروجردى), تهران, كتابخانه صدر, 1366, ص 308.