چهارشنبه 2 آبان 1403

امتیاز دهی به عملکرد مسئولان عالی فرهنگ کشور

در مقطعی از دفاع مقدّس (عملیات طریق القدس) که فشار جنگ خیلی زیاد شده بود، و در نتیجه حجم آسیب های انسانی نیروهای خودی رو به فزونی نهاد (در یکی از عملیات ها حدود 900 شهید دادیم)، فرماندهان جنگ که خود در فرآیند انجام عملیات ها، تجربیات عملیاتی خود را یافته و به مسئولیت فرماندهی رسیده بودند، از ادامه انجام وظیفه در کسوت فرماندهی مردد شده و می خواستند تا به صورت یک بسیجی ساده به انجام وظیفه بپردازند و با دشمن مبارزه کنند. چرا که دیگر تحمّل بار سنگین مسئولیت این همه شهدا و مجروح را نداشتند. لذا زمزمه های کناره گیری آنها از فرماندهی در جلسات به گوش می رسید. بنابراین در جلسه ای خدمت امام بصیر و خستگی ناپذیر انقلاب اسلامی رسیدند. در آن جلسه امام (ره) فرمودند: «اسم شما از ازل ثبت شده بود تا امروز به اسلام کمک کنید. ای کاش من هم یک پاسدار بودم.» این بود که فرماندهان قوتی دوباره یافتند و با جدیّتی مضاعف به ادامه مبارزه با دشمنان اسلام پرداختند.[1]

ذکر این خاطره برای این بود که یادآوری کنیم، فرماندهان دفاع مقدس دارای ویژگی هایی همچون موارد زیر بودند، تا توانستند به خواست الهی دشمنان را منکوب، و به پیروزی دست یابند.

– باور به دفاع داشتند
– معتقد بودند که می توانند بر دشمنان فائق آیند، اگر چه همه دنیا در مقابلشان بایستد
– خودشان درگیر جدی، در متن جنگ بودند
– عزمشان را برای دفاع جزم کرده بودند و تمام تلاششان را برای دفاع از اسلام می کردند
– احساس مسئولیت نسبت به تلفات جبهه خودی داشتند
– سنگینی بار مسئولیت را بر دوش شان احساس می کردند
– شانه از مسئولیت خالی نمی کردند، بلکه می خواستند به مبارزه ادامه دهند
– تابع بی چون و چرای ولایت بودند، و ضمن اعلام نظرات کارشناسی، در مرحله عمل تا پای جان می ایستادند
– و …

حالا پس از گذشت آن دوران و شروع جنگ تحمیلی فرهنگی، فرماندهان جَنگ فرهنگی که همان مسئولان عالی فرهنگ کشور هستند، چگونه عمل نموده اند؟ و آیا توانسته اند مشابه فرماندهان بالایی به وظائف شان عمل نمایند؟ آیا در مقابل این حجم تلفات ناشی از تهاجم فرهنگی و حملات بی رحمانه دشمنان به ارزش ها و باورهای جامعه، چگونه هستند و چگونه عمل می نمایند.

لازم به ذکر است که بر اساس اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در باب وظایف رهبری، یکی از وظائف رهبری را اعلام جنگ و صلح ذکر می­ نماید. و مقام معظّم رهبری (مدظلّه العالی) سالهاست اعلام جنگ فرهنگی نموده­ اند، و مسئولین و مردم را به دفاع فرهنگی فراخوانده­ اند. مثلاً مطلب ادامه را ملاحظه فرمایید. «جنگ نرم؛ راست است، این یك واقعیت است؛ یعنى الان جنگ است. البته این حرف را من امروز نمی زنم، من از بعد از جنگ – از سال 67 – همیشه این را گفته ام؛ بارها و بارها. علت این است كه من صحنه را می‏بینم؛ چه بكنم اگر كسى نمی‏بیند؟! چه كار كند انسان؟! من دارم می‏بینم صحنه را، می‏بینم تجهیز را، می‏بینم صف‏ آرایی‏ ها را، می‏ بینم دهانهاى با حقد و غضب گشوده شده و دندان هاى با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه ى این آرمانها و علیه همه‏ ى آن كسانى كه به این حركت دل بسته ‏اند را؛ اینها را انسان دارد می‏بیند، خب چه كار كند؟ این تمام نشده. چون تمام نشده، همه وظیفه داریم.  [2]»

پس اگر با نگاه ولایی به موضوع دفاع فرهنگی بنگریم، ولی­ فقیه حکم نموده­ اند و واجب­ لاطاعه است. اگر با نگاه قانونی بنگریم، بر اساس قانون لازم­ الاجراست. و اگر با نگاه عقلی بنگریم، حکم عقل است.

از طرف دیگر بر اساس مطالبه مقام معظّم رهبری (مدظلّه العالی)، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه عالی فرهنگ کشور متولی مدیریت جامع بر فرهنگ کشور و مقابله با تهاجمات بی رحمانه دشمنان نظام اسلامی به مردم است. لذا رهبری چنین می فرمایند: «شما دراین جا آن قرارگاه مقدم فرماندهی هستید. عقبه فكری شما در مراكز دانشگاهی و حوزه‌ای و دبیرخانه خودتان كه باید محور همه این مراكز باشد، آنجاهاست؛ خط مقدّمتان هم عبارت است از دولت، مجلس و حتی مجمع تشخیص مصلحت ـ كه توضیح خواهم داد مجمع تشخیص هم یكی از مراكزی است كه خط مقدم شماست و می‌تواند سیاستگذاری كند ـ و دستگاه قضایی و دیگر دستگاه­هایی كه در كشور هستند؛ اینها بازوان اجرایی شما هستند. [3]»

پس با این مقدمات ساده و روشن و شفاف، سوالی که مطرح است اینکه؛ آیا مسئولان دفاع فرهنگی

1- باور به جنگ فرهنگی دارند؟ چه در اصل تهاجم و چه ضرورت دفاع
2- خودباوری و توان مقابله با تهاجمات فرهنگی را دارند؟
3- بار سنگین مسئولیت را بر دوششان احساس می کنند، و نسبت به تلفات جبهه خودی احساس مسئولیت جدی دارند؟
4- عزمشان را برای دفاع جزم کرده اند؟ و حاضر به فدا کردن خود در این کارزار هستند؟
5- در عمل تابع واقعی ولی فقیه هستند؟

 

حداکثر امتیاز هر کدام از سوالات فوق، 20 است، یعنی مجموعاً 100 امتیاز.

شما به مسئولان عالی فرهنگی کشور چه امتیازی (0 تا 100) می دهید؟

در قسمت نظرات امتیاز دهید.


[1] بر کرفته از مطالب مذکور در سایتِ:  http://www.rezaee.ir/prteev8z.jh8zzi9bbj.html

[2] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با شعراء به تاریخ 14/06/1388

[3] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ 08/10/1383

همچنین ببینید

مناجات و دعاهای قرآنی

مناجات و دعاهای قرآنی

یکی از فنون مهم در مقابله با فنون شیطان، «دعا و مناجات» است! و سالک …

یک نظر

  1. کمتر از ۲۰(از ۱۰۰ نمره)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *