چهارشنبه 2 آبان 1403

تجربه تاریخی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی

 

تاریخ وقایع ثبت شده گذشته است، افعال ماضی دارد که برای بهتر کردن مضارع ما کاربردی شگرف دارد. درباره اهمیت توجه به تاریخ هم مثنوی ها نوشته اند؛ اما یکی از گویاترین تعابیر از امام اول شهیدمان است. ایشان چنین می فرمایند:

 

امام على (ع) در نامه تاریخی شان به امام حسن (ع) می‌فرماید: «أَیْ بُنَیَّ إِنِّی وَ إِنْ لَمْ أَکُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ کَانَ قَبْلِی فَقَدْ نَظَرْتُ فِی أَعْمَالِهِمْ وَ فَکَّرْتُ فِی أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِی آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ کَأَحَدِهِمْ بَلْ کَأَنِّی بِمَا انْتَهَى إِلَیَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم‏»[1]

 

ای فرزندم! من هر چند عمر پیشینیان را یک جا نداشته‏ ام، ولى در اعمال آنها نظر افکندم، در اخبارشان اندیشه نمودم، و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم، آن چنان که گویى همچون یکى از آنها شدم، بلکه گویى من به خاطر آنچه از تجربیات تاریخ آنان دریافته‏ ام با اولین و آخرین آنها عمر کرده‏ ام.

 

 

این روزها بحث اعتماد به آمریکا و گره زدن حل مشکلات ریز و درشت کشور در آنسوی مرزها؛ بسیار مطرح و بلکه شاه بیت بسیاری از گفتارها و بلکه گفتمان ها شده است.

 

 

پس خوب است نگاهی به تجربیات قبلی در این باره کنیم و از فراز و فرودهایش عبرت آموزیم و از جایی که قدرتمندان تاریخ ضربات مهلکی خورده اند، دوباره ضربه نخوریم.

 

بر این مبنا همه دوستان را به دیدن مستند تاریخی «پرزیدنت آکتور سینما» دعوت می کنم. به نظرم ارزش حداقل یک بار دیدن و تفکر کردن را دارد.

 

لینک دانلود رایگان این مستند را در ادامه گذاشته ام.

 

دانلود

 

[1] نهج البلاغه نامه 31

همچنین ببینید

مافیای خودرو - کروز

مستند اختاپوس – مافیای خودرو در ایران

وضعیت امروز صنعت خودرو و اقتصاد و تجارت خودرو در کشور نمونه ای بارز و …

یک نظر

  1. بله. درست است.
    نه تنها یک مسلمان و بلکه یک انسان نباید از یک سوراخ دوبار نیش بخورد، چه برسد که این نیش خوردن درباره سیاست های کلان کشور باشد.
    یک نکته دیگر اینکه در چند جای متن، حرف “ی” به حرف قبل خود چسبیده است و باید آن را اصلاح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *