چهارشنبه 2 آبان 1403

مدل نظام آبشاری برنامه‌ریزی راهبردی تا فعالیت‌های اجرایی: کلیات

امروزه برنامه ریزی راهبردی یکی از اجزاء لاینفک مدیریت در سازمان های خصوصی و دولتی و بلکه در سطوح عالی کشوری به حساب می آید. ولی به دلیل عدم وجود ارتباط سیستمی بین اجزاء آن و اقدامات مدیریتی و برنامه ای دستگاه ها شاهد عدم و یا کمبود کارآیی دراین زمینه هستیم.

 

در اینجاست که باید با مفهومی به نام «نظام آبشاری برنامه ریزی راهبردی تا فعالیت‌های اجرایی» آشنا شویم، تا بتوانیم ارتباط بین اجزاء آن را در مدلی مفهومی مشاهده و درک نماییم. لذا در چند مقاله کوتاه اشاره ای اجمالی به آن می نماییم. انشاءالله

 

کلیات:

در این مدل آبشاری، روندی کاملاً منطقی از کل به جزء طراحی می شود، که در قالب آن می‌توان سلسله‌مراتب محقق‌نمودن مأموریت‌ها و اهداف کلان سازمان را به‌ سوی راهبردها و برنامه‌های عملیاتی و بعداً پروژه‌ها و اقدامات مشاهده و کنترل نمود.

 

بر این پایه است که می‌توان نسبت به نظارت راهبردی بر اساس شاخص‌های کلیدی موفقیت و ارزیابی و ارزشیابی میزان تحقق اهداف، نگاهی عالمانه به موضوع نمود.

 

اگر بخواهیم خلاصه‌ای مدل‌شده از نظام آبشاری برنامه‌ریزی راهبردی از کلان‌ترین سطح (مأموریت) تا خردترین سطح (فعالیت‌ها و اقدامات اجرایی) ارائه دهیم، می‌توانیم به نمودار ذیل اشاره نماییم:

 

برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی-940309-1

 

انشاءالله در مقالات بعدی به تشریح مختصر این مراحل و رابطه بین اجزای این مدل خواهیم پرداخت.

همچنین ببینید

مقابله با فنون شیطان

چهارده فن خاص مقابله با شیطان

 در بخش قبلی فنون عمومی مقابله با شیطان را بیان داشتیم، یعنی فنونی که برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *