نوع تعامل با کاربران طرح های علمی و پژوهشی یک موضوع بسیار مهم است، و بارها اتفاق افتاده تا به دلیل عدم شناخت نسبت به کاربران و مشتریان ضربات زیادی به شرکت ها و موسسات وارد آمده است.
اما کاربران و مشتریان به دو دسته کلی تقسیم می شوند.
1- کاربران دانا: می دانند که چه میخواهند، و دنبال چه چیزی هستند.
آن کس که بداند و بداند که بداند اسب خرد از گنبد گردون بجهاند
2- کاربران نادانا: نمی دانند که چه میخواهند، و دنبال چه چیزی هستند.
اما این کاربران نادانا خود به دو دسته تقسیم می شوند.
1-2- نادانای دانا
آن کس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خویش به منزل برساند
2-2- نادانای نادانا
آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند