چهارشنبه 2 آبان 1403

نکات کلیدی نظام سازی: نکته یک

از آنجا که مقوله نظام سازی یکی از اصلی ترین و مهم ترین الزامات بهینه سازی سیستم ها به حساب می آیند، باید مراقب بود دچار آفت های این فعالیت حساس نشویم.

یکی از این آفت های نظام سازی، مرعوب وضع موجود شدن است. یعنی اینکه تحلیل گران و طراحان سیستم باید بر روی هر یک از فرآیندها و اجزای سیستم علامت سؤال گذاشته و چرایی آن را به اثبات برسانند، آنگاه نسبت به برداشتن گامهای بعدی اقدام کنند؛ و اگر چنین نکنند بدیهی است که نمی توانند اطمینان به طراحی بهینه سیستم داشته باشند.

از جمله مهم ترین اجزاء سیستم که می بایست بر روی آن علامت سؤال گذاشت، ساختار سازمانی و منابع انسانی قدیمی در سازمان ها است. در بسیاری موارد مشاهده می شود که سیستم ها و ساختارهای مربوطه شان، بر اساس تشخّص افراد موجود در آن تنظیم می شوند، چرا که با افراد مذکور رودربایستی وجود دارد. در نتیجه بجای آنکه نیاز سازمان و ضرورت های آن در نظر گرفته شود، بر اساس رودربایستی ها عمل می شود!

مانند عکس زیر که عوامل خط کشی می بایست اوّل درخت را از مسیر حذف می کردند و سپس اقدام به خط کشی می نمودند، تا طراحی شان دچار اعوجاج نگردد. در بسیاری از طراحی ها، وقتی تیم طراح مرعوبانه عمل نماید نتیجه همین است و بس!

 

همچنین ببینید

مافیای خودرو - کروز

مستند اختاپوس – مافیای خودرو در ایران

وضعیت امروز صنعت خودرو و اقتصاد و تجارت خودرو در کشور نمونه ای بارز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *