امروز دوستی درباره ثبت ابداع و اختراع[1] و شرکت های دانش بنیان[2] مشورت می نمود، به نظرم رسید نکات اصلی را به طور تیتروار برای استفاده سایرین نیز ارائه دهم.
…
نکات کلیدی:
1- هر تیم تحقیقاتی حتماً پس از رسیدن به نتایجی که می توان آن را به عنوان اختراع ثبت کرد، نسبت به ثبت آن اقدام نماید. تا پشتوانه حقوقی و قانونی لازم را داشته باشد. (اگر چه هنوز ضوابط حمایتی برای اختراعات بسیار ضعیف است، اگر بهتر از نبود آن است!)
2- در ثبت اختراع نام همه کسانی که در اختراع سهیم بوده اند ذکر می شود. باید توجه داشت که این موضوع در ادامه کار مهم است، و مواردی بوده است که تیم تحقیقاتی در ادامه مسیر به اختلافاتی برخورده اند. لذا حتما نام همه در ثبت اختراع بیاید.
3- ثبت اختراع دارای منافع مادی و معنوی است. بدین معنا که وقتی طرحی به عنوان اختراع ثبت می شود تا مدت زیادی داری معافیت مالیاتی می شود، و یا محققانش به عنوان نخبه تلقی می گردند و بنیاد نخبگان حمایت های لازم را به عمل می آورد.
4- برای ثبت اختراع ابتدا باید ادعا نامه ای را تکمیل نمود. در این ادعا نامه عنوان، شرح مختصر، نام مخترعین ادعا کننده، روز و ساعت و دقیقه ادعا ذکر می گردد. ولی دقت داشته باشید که این به معنای ثبت اختراع نیست؛ بلکه ثبت ادعای اختراع است.
5- سپس چند اقدام بر روی این ادعا نامه انجام می شود.
- بررسی تکراری نبودن آن
- بررسی علمی بودن و واقعی بودن آن
6- در نهایت طی لوحی ثبت اختراع شما تایید می گردد، و یل در صورت تکراری بودن و یا عملی نبودن ادعا، برگه ای مبتنی بر عدم تایید اختراع به نشانی شما ارسال می گردد.
7- نکته بعدی در مورد اختراعات ورود به مراکز رشد[3] و یا شهرک های علمی تحقیقاتی است. در این مراکز آموزش ها و همیاری های لازم برای به بلوغ رساندن تیم مخترع و تبدیل ایده به محصول اولیه انجام می شود. مثلاً مکانی در اختیار قرار داده می شود، دوره های آموزشی بازاریابی و طراحی و … گذاشته می شود.
8- مطلب بعدی ثبت یک شرکت دانش بنیان است، که باید با مشارکت همه اعضا انجام شود.
9- مطلب بعدی ثبت نام در بنیاد نخبگان است. لذا پس از ثبت اختراع با در دست داشتن لوح اختراع و مدارک مورد نیاز باید به بنیاد مراجعه و اقدامات بعدی را به عمل آورد.
10- سر داری و رعایت اسرار اختراع، یکی دیگر از الزامات کار است. بوده اند کسانی که به دلیل عدم سرداری طرح شان را از دست داده اند!
11- شناسایی شبکه توزیع و عوامل اصلی آن در بازار یکی دیگر از عوامل کلیدی موفقیت است. در هر حوزه ای شبکه ای وجود دارد که باید آن ها را شناخت و در تعامل با آنها محصول را به بازار و مشتری ارائه نمود. اگر چه بعضی ها معتقدند در اکثر موارد این شبکه به یک مافیای قدرتمند تبدیل شده اند، و مواجهه مخترعین با آن ها به دلیل تفاوت های مبنایی فرهنگی ایجاد معضلات زیادی می نماید.
…
به امید موفقیت شما مبدع و مخترع عزیز