دوشنبه 2 مهر 1403

تا جامعه عقلانی نشود اداره کردن آن سخت است

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر پنجشنبه در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معاونان و مدیران این سازمان، با تشریح چهار عنصر محوری در مسئولیت حوزه و دانشگاه و جامعه اظهار کرد: دو عنصر محوری که حوزه و دانشگاه مسئول آن هستند، تعلیم و تعلیل است. جامعه‌ای می‌تواند پیشرفت کند که هم بفهمد و هم علتش را بداند.

وی با بیان اینکه جامعه‌ای که عالم نیست آسیب‌پذیر است، تصریح کرد: جامعه‌ای می‌تواند تاثیرگذار باشد و تاثیرپذیر نباشد که عاقل باشد.

این استاد برجسته حوزه تأکید کرد: در نظام حوزوی ما کسی دانشمند می‌شود که اول عالم باشد یعنی مطلب را بفهمد و بعد دلایل آن را متوجه شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: برای جامعه ما مقدور نیست که این عنصر (تعلیم و تعلیل) را داشته باشد بنابراین در جامعه به جای تعلیم، تبلیغ و به جای تعلیل، تکرار را داریم.

انتقاد از توسل‌های بی‌جا و گزنده برخی افراد

به اعتقاد آیت‌الله جوادی آملی، اگر عقلانیت در جامعه نباشد دو خطر آن جامعه را تهدید می‌کند؛ اول اینکه تبلیغ جای تعلیم نشسته، دوم تبلیغ جای تعلیل مطرح می‌شود.

چشم و چراغ جامعه ما صدا و سیماست

که این نشان دهنده عقلانیت نبودن جامعه است.

تا جامعه عقلانی نشود اداره کردن آن سخت است.

 

وی اضافه کرد: چشم و چراغ جامعه ما صدا و سیماست که این نشان دهنده عقلانیت نبودن جامعه است. تا جامعه عقلانی نشود اداره کردن آن سخت است.

 

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: تعداد اندکی از جمعیت کشور در حوزه و دانشگاه هستند که با تعلیم و تعلیل ارتباط دارند.

وی با انتقاد از توسل‌های بی‌جا و گزنده برخی افراد اظهار کرد: جریان سیدالشهدا(ع) شوخی بردار نیست و ما هر چقدر درباره عظمت آن بگوئیم باز هم کم گفته‌ایم.

مفسر بزرگ قرآن کریم استفاده از پرچم‌های متناسب با عزاداری به جای ابزارهایی همچون علم و کتل را ضروری دانست و تاکید کرد: فرهنگ عاشورا کل جهان را گرفته و با داشتن این سرمایه عظیم انتظار می‌رود تبلیغ را جای تعلیم و تکرار را جای تعلیل ننشانیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه عظمت سیدالشهدا(ع) کشور را حفظ می‌کند تصریح کرد: این سرمایه‌ای است که باید با عقلانیت همراه کنیم.

وی گفت: در هیئت‌های مذهبی انسان‌های متدینی هستند و باید به آنها بگوییم که در علم و کتل ثواب نیست بلکه نگهداشتن پرچم‌های یا حسین، یا زهرا و… بهتر است.

آیت‌الله جوادی آملی، برخی مداحی‌های بی‌محتوا را در شأن فرهنگ عاشورا ندانست و تاکید کرد: اگر عقلانیت داشته باشیم نه غرب‌زده‌ها هر چه غرب گفته‌اند را عمل می‌کنند و نه شرق زده‌ها.

اداره کردن جامعه عاقل سخت نیست

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی با توجه به اینکه موحدان، کمونیست‌ها و بودایی‌ها سه ضلع جمعیت دنیا را تشکیل می‌دادند پیش بینی می‌شد بودایی‌ها و بت‌پرست‌ها از بین خواهند رفت و چند میلیارد جمعیت به جمع موحدان اضافه خواهد شد اما آدم برفی اتحاد جماهیر شوروی و کمونیست‌ها مثل برف آب شدند و بت پرستان ماندند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه اداره کردن جامعه عاقل سخت نیست، تصریح کرد: جامعه عاقل خیانت بیگانه‌ها را می‌فهمد. این را می‌فهمد که آنها اینقدر عرضه ندارند دعوتی که از ایران در ژنو 2 کردند، حفظ کنند و دیگر لازم نیست بگوئیم آنها خائن هستند.

******

سوال: به نظر شما جامعه ما عقلایی است؟؟

 …

—————————————-

منبع:

http://www.mehrnews.com/detail/News/2220128

همچنین ببینید

مناجات و دعاهای قرآنی

مناجات و دعاهای قرآنی

یکی از فنون مهم در مقابله با فنون شیطان، «دعا و مناجات» است! و سالک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *