پنج‌شنبه 3 آبان 1403

اصول و مبانی حاکم بر دیدگاه های امام خمینی درباره آمریکا (قسمت اول)

مقدّمه:

یکی از اولویت دارترین موضوعات در مدیریت راهبردی سازمان تبیین شرایط در محیط داخلی و خارجی سازمان است، که در محیط داخلی به قوّت ها و ضعف ها و در محیط خارجی به تهدیدات و فرصت ها پرداخته می شود؛ و بر اساس تبیین این موارد است که سپس تحلیل های مختلف انجام و سازمان را به راهبردهای خود نائل می نماید.

لذا هر سازمانی فارغ از نوع، سطح و کارکرد آن باید به این مقولات توجّه جدّی داشته باشد، که در سطح ملی این سازمان می تواند نظام جمهوری اسلامی ایران فرض شود؛ لذا بدیهی است که نظام اسلامی می بایست نسبت به شناخت محیط داخلی و خارجی خود اقدام نماید، تا بتواند تحلیلی صحیح از وضعیت و سپس تصمیماتی آگاهانه، دقیق و صحیح اتخاذ نماید.

در این راستا وجود درک و شناخت صحیح از دشمنان نظام و اولویت بندی آن ها یکی از اولویت دارترین موضوعات است، که می بایست ابتدا در سطح رهبری تبیین و در سطوح عالی و میانی مدیران ومسئولان کشور جاری و نیز بین آحاد ملت نشر و رواج یابد. بدیهی است در چنین شرایطی است که در سختی ها و بحران ها می توان انتظار رفتارهای مبتنی بر بصیرت و صبر و علم را از مردم و مسئولان انتظار داشت. چنانچه امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: «وَ لَا یحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ».[i] پس موضوع دشمن شناسی یکی از پایه های اصلی و اساسی برای دفاع از نظام اندیشه ای مبتنی بر کتاب و سنت است.

حال در مرحله بعد سؤالی مطرح می شود و آن اینکه چگونه و با چه شاخص هایی این دشمن شناسی انجام شود؟ زیرا متناسب با جهان بینی ها و ایدئولوژی های مختلف، به نتایج متفاوتی خواهیم رسید. آیا با نگاه دینی و الهی به موضوع بنگریم، یا با نگاه ماتریالیستی و مادی؟ آیا نگاه مان جهانی باشد یا ملی گرایانه و وطن پرستانه؟ آیا بیشتر توجّه مان به آسایش مردم باشد، یا آرامش آن ها؟ و بسیاری موضوعاتی از این دست.

که به نظر می‌رسد با توجّه به مبانی مذهبی، فکری و اندیشه ای حاکم بر جامعه ایران، که در دفاع مقدس محکی جانانه خورد و سربلند از بوته آزمایش بیرون آمد، باید بر اساس شاخص های الهی و دینی و اسلامی موضوع دشمن شناسی را بررسی کنیم. چرا که مردمی متدیّن، خدا ترس، علوی، حسینی و مهدوی داریم؛ و این مطلبی است که دوست و دشمن به آن اذعان دارند و در کارزار بروز و ظهور و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران ملت ایران این مهم را به اثبات رسانده اند.

پس به نظر می‌رسد باید سراغ متخصص حاذق و دلسوز و امین در این حوزه برویم، چرا که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها»[ii] یعنی: «خداوند به شما فرمان مى‏دهد كه امانت ها را به صاحبانش بدهید»؛ که به عبارتی همان است که در فرهنگمان زیاد تکرار می کنیم؛ «کار را به کاردان بسپار»؛ و کاردان این امر چه کسی بهتر از بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران که فقیهی بود عادل، عالِم، بصیر، شجاع، با تقوا، انقلابی، بی ادعا، منصف، سیاست مدار و امتحان پس داده است. (خدا روحش را با اولیاء طاهرینش محشور نماید)

بر این اساس سراغ فرمایشـات امام خمینــــی (ره) رفتیم و با اسـتفاده از دو مجموعه نرم افزاری با ارزش به نام های «به سوی نور، نسخه – 5/3» و «صحیفه امام، نسخه – 3» و با جستجوی کلید واژه های «آمریکا» و «امریکا» در سخنرانی ها و پیام‌ها و مصاحبه های حضرت امام (ره)؛ و سپس دسته بندی آن ها در محورهایی که خواهد آمد، مجموعه حاضر جمع آوری گردید.

در اینجا لازم است به ذکر چند نکته بپردازیم.

  1. 1- حضرت امام (ره) بر مبنای سیاست راهبردی نه شرقی نه غربی همواره در کنار نام آمریکا از شوروی هم نام برده‌اند. اگر چه تمرکز و وزن اصلی ایشان بر دولت آمریکا بوده است.

  2. 2- دسته بندی موضوعات بیان شده توسط امام (ره) در پنج محور زیر است.

2.1.    مبانی فکری و اصول کلان سیاست خارجی ایران در قبال آمریکا

2.2.    ماهیت آمریکا و علت دشمنی آمریکا با ما

2.3.    علت تنفر و دشمنی ملت ایران با آمریکا

2.4.    مبنای دینی و عقلی شعار مرگ بر آمریکا

2.5.    سایر موارد

  1. 3- عمده مطالب مذکور در این کتاب بدون هر گونه تحلیلی و عیناً بر اساس مطالب مذکور در نرم افزارهای فوق الذکر بوده که بر اساس زمان بندی مرتب شده‌اند.

  2. 4- به منظور مستند نمودن مطالب، سند هر مطلب در پی نوشت های انتهای کتاب آمده است.

  3. 5-  محورهای خلاصه شده بیانات حضرت امام در فصل شش آمده است.

 

امید آن که مطلب حاضر نقش کوچکی در تبیین اندیشه های والای آن امام عزیز برای امتی که از اعماق وجود و برای خدا دوستش داشتند و دارند؛ ایفاء نماید.

ادامه دارد ….

[i] نهج البلاغه – خطبه 173

[ii] قرآن کریم، سوره النساء، آیه 58

همچنین ببینید

مناجات و دعاهای قرآنی

مناجات و دعاهای قرآنی

یکی از فنون مهم در مقابله با فنون شیطان، «دعا و مناجات» است! و سالک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *