چهارشنبه 2 آبان 1403

شاخص های انتخاب رییس جمهور – شاخص شش

«اين دولت در برابر زياده خواهي هاى استكبار، دچار انفعال نشد؛ اين به نظر من خيلى مهم است كه در تعامل با دنيا، انسان جاى خودش را بداند، خواست خودش را بداند، نيرو و قدرت خودش را بداند و بداند كه بايد چه كار كند.

 امروز دنيا يك ميدان بى دردسر آرامِ بى رقيبى نيست كه انسان بگويد: خب، ما هم منافعى داريم، دنبال منافعمان آرام آرام راه مى افتيم و مى رويم! نه، دنيا اين طور نيست. البته هميشه همينجور بوده؛ امروز با ارتباطات نزديكى كه بين افراد بشر هست، اين تشديد شده.

دنيا جاى تعارض، جاى كارشكنى و جاى تعرض زورمندهاست به كسانى كه زور ندارند يا كم زور دارند؛ به معناى واقعى، يك قانون جنگل در فضاى سياسى دنيا حاكم است. اين كارهايى كه الان دولت هاى مستكبر و در رأس شان امريكا انجام مى دهند، منطق عقلائى و عقلانى و سياسى و بين الملل پسند دنبالش نيست؛ منطق زور دنبالش است.

مى گويد: چون مى توانيم، پس مى كنيم! منطق، منطق زور است. در يك چنين دنيايى اگر انسان تسليم شد و از خودش وادادگى نشان داد و بر سر مواضعش ايستادگى نكرد و از توان خودش در مقابله و مواجهه استفاده نكرد، قطعاً ضرر خواهد ديد. در چنين دنيايى كسى رحم به كسى نمى كند!

اين ايستادگى در مقابل زياده خواهى استكبار و احساس عزتى كه در اين ميدان مى شود، به نظر من يكى از خصوصيات اين دولت است. اينها خصوصياتى است كه بحمداللَّه هست.»[1]

در جای دیگری در بیان شاخص های رفتاری امام راحل (ره) چنین می فرمایند: «تا روزهاى آخر زندگى، هيچ كس در حرف و عمل امام بزرگوار ما، نشانى از افسردگى و ترديد و خستگى و وادادگى و تسليم ‌طلبى پيدا نكرد»[2]

لذا باید مراقب بود که علاوه بر سایر شاخص های مطروحه قبلی رییس جمهور دچار وادادگی در مقابل ابرقدرت ها نشود. این که بعضی می گویند «آمریکایی ها کدخدای ده هستند و اگر با کدخدای ده ببندی راحت تر از این است که با افراد پایین تر ببندی»[3] یعنی اینکه؛

  1. اولاً کدخدایی آمریکا را پذیرفته اند
  2. ثانیاً دنبال وابندی با کدخدا هستند
  3. ثالثاً می خواهند با امتیاز دهی به دشمن، به خیال خود مانع از دشمنی او شوند، در صورتیکه راه نا صوابی می روند

در این رابطه رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) چنین می فرمایند: « بعضى با اين تحليل غلط كه به دشمنان امتياز بدهيم تا عصبانيت آنها را نسبت به خودمان كم كنيم، عملاً منافع آنها را بر منافع ملت ترجيح ميدهند؛ اين اشتباه است. عصبانيت آنها ناشى از اين است كه شما هستيد، ناشى از اين است كه جمهورى اسلامى هست، ناشى از اين است كه امام در اذهان مردم و در برنامه‌هاى اين كشور زنده است، ناشى از اين است كه روز ۱۴ خرداد – روز رحلت امام – مردم در سرتاسر كشور به جوش و خروش مى‌آيند؛ عصبانيت آنها مربوط به اين چيزها است. عصبانيت دشمن را بايد با اقتدار ملى علاج و جبران كرد.

 اگر ملت مقتدر باشد، توانا باشد، نياز خود را كم كند، مشكلات خود را برطرف كند، و امروز كه مسئله‌ى اقتصاد مسئله‌ى اصلى است، بتواند اقتصاد خود را روبه‌راه كند، دشمن در مقابله‌ى با ملت ايران بى‌دفاع خواهد ماند.

به‌هرحال آنچه كه مهم است، عزم و اراده، باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود، هم براى نامزدهاى انتخابات، هم براى آحاد مردم است.»[4]

لذا یکی از شاخص های مهم دیگر برای انتخاب رییس جمهور عدم وادادگی در برابر دشمنان، و عدم داشتن تحلیل غلط در امتیازدهی به دشنان قسم خورده انقلاب و کشور است.


[1] بيانات رهبری معظم انقلاب در ديدار رئيس جمهور و اعضاى هيأت دولت به مناسبت هفته دولت – 04/06/1386

[2] بيانات رهبری معظم انقلاب در مراسم سالگرد امام خمینی (ره) – 14/03/1392

[4] بيانات رهبری معظم انقلاب در مراسم سالگرد امام خمینی (ره) – 14/03/1392

همچنین ببینید

مناجات و دعاهای قرآنی

مناجات و دعاهای قرآنی

یکی از فنون مهم در مقابله با فنون شیطان، «دعا و مناجات» است! و سالک …

یک نظر

  1. I might be beating a dead horse, but thank you for posntig this!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *