پنج‌شنبه 3 آبان 1403

پیشنهادها: مردم نباید به افراد رأی دهند، بلکه شهر نیاز به یک تیم هماهنگ دارد

 

نوع مواجهه افراد با موضوعات چند نوع است،

  • مواجهه تکلیف گرایانه
  • مواجهه قدرت مدارانه (سیاسی)
  • مواجهه منفعت طلبانه

 در مواجهه تکلیف گرایانه، شاخص های تصمیم گیری بر اساس تکلیف شرعی، قانونی، ملّی و … فرد تعیین می شود. امّا در مواجهه قدرت مدارانه یا سیاسی، شاخص های تصمیم گیری بر اساس کسب و حفظ قدرت فرد یا گروه تعیین می شود. چنانچه در نظریه هایی مانند نظریه ماکیاول که قائل به اصالت دنیا بوده، راه های کسب و حفظ قدرت را بیان نموده اند؛ و در مواجهه منفعت طلبانه، شاخص های تصمیم گیری بر اساس کسب منافع فرد یا گروه تعیین می شود.

بدیهی است که بر اساس دیدگاه اسلامی، ما معتقد به مواجهه تکلیف گرایانه هستیم. ما معتقدیم هر کارمان باید بر اساس وظیفه و تکلیف مان باشد؛ تا در دو دنیا مأجور باشیم. امّا در همین نوع مواجهه شاهد دو نوع رفتار هستیم. بعضی جاها رفتارمان ادای تکلیف است و بعضی جاها رفع تکلیف!

……………………………

ادای تکلیف یعنی اینکه به طور دقیق و با دلسوزی کامل به مسئله نگاه کنیم، بررسی کنیم، به عواقب آن به خوبی بیندیشیم، تصمیم بگیریم و آن گاه عمل نماییم؛ ولی در رفع تکلیف به حداقل هایی محکمه پسند، بسنده می کنیم، تا جوابی برای محکمه دنیایی یا حتّی آخرتی داشته باشیم! امّا خودمان هم می دانیم که ادای تکلیف ننموده ایم.

حال که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر در پیش است، باید مراقب باشیم که ادای تکلیف نماییم و نه رفع تکلیف.

……………………………

اگر این مقدّمه را بپذیریم، باید گفت که شورای شهر جایگاه قانون گذاری و تنظیم مقررّات شهری را بر عهده دارد، تا بر آن اساس شهرداری به اجرا بپردازد. لذا مشخص است که شورای شهر از اهمیّت بالایی برخودار است.

امّا برای آن که این شورا بتواند به وظایف خود عمل نماید، باید ترکیبی متناسب از همه تخصص های مورد نیازش را داشته باشد. ترکیب متناسب هم یعنی اینکه:

  • اولاً از همه تخصص های مورد نیاز بهره مند باشد
  • ثانیاً از هر تخصص به میزان لازم بهره مند باشد
  • ثالثاً این متخصصین توان همکاری و تعامل سازنده فی ما بین را داشته باشند، و به عبارتی به عنوان یک تیم فعالیت نمایند.

نکته مهم دیگر اینکه رسالت اصلی شورای شهر، رسالت سیاسی نیست؛ بلکه دارای وظایف دیگر و مفصّلی است که بر اساس قانون اساسی و قانون شوراها برای آن ها تعریف شده است. لذا باید مراقبت نمود که شورای شهر جولانگاه دعواهای سیاسی و قومی قبیله ای نگردد.

بنابراین مردم باید با یک نگاه کلان به کل شورای شهر، تیمی یکپارچه و متشکّل از اعضایی متخصّص، توانمند، واجد صلاحیت های اعتقادی، اخلاقی و انقلابی، همراه و هم دل و در برگیرنده همه نیازهای شورا را انتخاب نمایند؛ تا پس از انتخاب بدون فوتِ وقت وارد اصل موضوع شوند، و با همگرایی و هم افزایی توان مضاعفی در شهر ایجاد نمایند؛ و به نظر می رسد این روشِ ادای تکلیف باشد، و الّا رفع تکلیف خواهد بود، و ما شاهد تفرقه و چنددستگی و اتلاف توان ها در درون شورا می شویم.

……………………………

و اما راهکار رسیدن به چنین تیمی چیست؟ اگر بخواهیم خیلی تیتروار بیان کنیم، به نظر می رسد فرآیند رسیدن به چنین تیمی به شرح زیر است.

1-    تعیین نیازهای شورای شهر (بر اساس اسناد بالادست آن)

2-    تعیین شاخص های اعضای شورای شهر (بر اساس رسالت، ساختار، فرآیندها، تدابیر مقام معظّم رهبری(مدظلّه العالی))

3-    تعیین گزینه های موجود اعم از اشخاص داوطلب و یا واجد صلاحیت غیر داوطلب (البته این مورد دوّم در این زمان که مهلت ثبت نام به پایان رسیده میسّر نیست)

4-    استفاده از روش های علمی تصمیم گیری؛ مانند تصمیم گیری چند معیاره، سیستم های پشتیبانی تصمیم، درخت سلسله مراتب تصمیم، SAW[1]، [2]AHP، ANP[3]، TOPSIS[4]، Permutation، ELECTRE [5]؛  برای امتیاز دهی به گزینه ها بر اساس شاخص های تعیین شده و با رأی خبرگان و داوران واجد صلاحیت. البته با توجه به دسته های مورد نیاز شورا (مانند کارگروه های برنامه ریزی، عمران و شهرسازی، فرهنگی اجتماعی، حمل و نقل و محیط زیست)

5-    رتبه بندی امتیازات و انتخاب 21 نفر اعضا (برای همه کارگروه ها)

……………………………

اما چند نکته:

الف- طی چنین فرآیندی فراتر از یک فعالیت انفرادی است و باید در قالب کاری گروهی شکل پذیرد، که به نظر می رسد، وظیفه گروه های مرجع باشد.

ب- در فرآیند انتخاب توجّه به دسته ها و کارگروه های تعریف شده داخل شورا ضروری است.

ج- برای اخذ حداکثر آراء و حصول تیمی هم افزا، ضرورت رسیدن به اجماع و یا حداقل توافق بین گروه های مرجع و کاندیدا گزین، از ضرورت های اصلی است.

د- وجود اعتماد مردم به گروه های مرجع یکی از شاخص های موفقیت و اقبال مردم به لیست های تعیین شده خواهد بود؛ که یکی از شاخص های اعتمادسازی، شفافیت در معیارها و فرآیندهای رسیدن به لیست پیشنهادی و نهایی است.

……………………………

انشاء الله شاهد حضوری با بصیرت، عالمانه، صبورانه و حماسی در انتخابات خرداد ماه 1392 باشیم؛ و البته با برگزیدگانی شایسته.


[1]  Simple Adding Weighted (SAW)

[2]  Analytic Hierarchy Process (AHP)

[3]  Analytic Network Process (ANP)

[4]  Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS)

[5]  ELimination and Choice Expressing Reality (ELECTRE)

همچنین ببینید

مناجات و دعاهای قرآنی

مناجات و دعاهای قرآنی

یکی از فنون مهم در مقابله با فنون شیطان، «دعا و مناجات» است! و سالک …

2 نظر

  1. That’s a knowing aswner to a difficult question

  2. That’s really srehwd! Good to see the logic set out so well.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *