چهارشنبه 2 آبان 1403

گزارش، سوال یا رفع تکلیف؟

سؤال، مطالبه، پرسشگری و … از جمله حقوق و وظایف مردم در مقابل مسئولان؛ و تبیین، تشریح، گزارش و … از جمله حقوق و وظایف مسئولان است. با عمل به این دو جریان است که میتوان روابط بین مردم و مسئولان را درباره وظایف و مسئولیت های موجود در درون سیستم اداری و اجرایی کشور تنظیم نمود، و نظام امر به معروف و نهی از منکر را سازماندهی کرد. موضوعی که احیایش واجب و عدم عمل به آن باعث نزول بلاهایی می شود که تر و خشک را با هم می سوزاند.

آنجایی که امام باقر (ع) می فرمایند: خدا به حضرت شعيب (عليه السلام)  وحى كرد كه من صد هزار نفر از قوم تو را هلاك خواهم كرد، چهل هزار نفر از آن‌ها اهل معصيت و گناه و شصت هزار نفر هم از خوبان هستند. حضرت شعيب (عليه السلام) تعجّب كرد، و گفت كسانى كه اهل گناه هستند، بسيار خوب، حق آن‌ها همين است كه عذاب شوند، اما خوبان چرا؟  صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم كرد. از اين صدهزار نفر، چهل هزار نفر از بدكاران هستند، و شصت هزار نفر هم از خوبان هستند. اشرار مستحق عذاب هستند، امّا چرا اخيار عذاب مى‌شوند؟ خدا فرمود: خوبان را عقاب مى‌كنم به خاطر اين ‌كه با اهل معصيت مداهنه كردند، و در موردى كه من غضب بر مردم داشتم اين‌ها غضب نكردند.[1] و علماء از آن به ترک امر به معروف و نهی از منکر یاد می کنند.

در این میان وظیفه رسانه ها خطیر است. چرا که رسانه فعّال و مفید رسانه ای است که در امر مطالبه گری و پرسشگری و نیز گزارش دهی و پاسخ دهی فعّال، میان دار و شاخص باشد.

 

پس از مدّت ها صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مناسبت سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 19 آذر برنامه ای تحت عنوان «اهداف و برنامه های پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی مسایل فرهنگی و علمی کشور» را بر روی آنتن برد. همه مشتاق بودند که بشنوند درباره موضوع قرارگاه فرهنگ چه خواهند گفت؟ موضوعی که پس از مدت ها گویا از بایکوت خبری صدا و سیما خارج شده است.

جلسه برقرار شد. چند گزارش تکراری (و بعضی غیر تکراری) هم داده شد، ولی به اصل مطلب یعنی «قرارگاه فرهنگ» پرداخته نشد! از دوستان نپرسیدند که،

 

  • چرا قرارگاه فرهنگ هنوز راه نیفتاده است؟
  • وضعیت قرارگاه فرهنگ بر اساس شاخص های تعریف شده چیست؟[2]
  • اصلاً شاخص های راه اندازی قرارگاه فرهنگ کدام است؟
  • موانع و چالش های فراروی راه اندازی قرارگاه فرهنگ چیست؟
  • زمان راه اندازی قرارگاه فرهنگ کی است؟
  • ……………..

 

دو انتظار

 

از آقای دکتر مخبر دزفولی انتظار بود به مطالبات رهبری معظم انقلاب و فرهیختگان فرهنگی کشور بی توجّهی ننمایند، و بر روی اصل موضوع قرارگاه فرهنگ تمرکز کنند. اما حتّی یک کلمه هم گفته نشد!

از صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم انتظار این بود که به اولویت ها توجّه کنند، به تیتر برنامه خودشان «اهداف و برنامه های پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی مسایل فرهنگی و علمی کشور» توجّه کنند، به مطالبات رهبری و نخبگان فرهنگی توجّه نمایند و … .

 

خوب است آقایان مناظره ای تشکیل دهند و مباحث را با مردم شفاف نمایند. (به عنوان یک آرزو گفتم)

 


[1] http://mesbahyazdi.org/arabic/index.asp?../lib/azarakhsh/ch09.htm

[2] http://www.amaher.ir/?p=2309

همچنین ببینید

مناجات و دعاهای قرآنی

مناجات و دعاهای قرآنی

یکی از فنون مهم در مقابله با فنون شیطان، «دعا و مناجات» است! و سالک …

2 نظر

  1. I really wish there were more artciels like this on the web.

  2. I really wish there were more artciels like this on the web.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *