سه‌شنبه 1 آبان 1403

نامه ای سرگردان

در اینجا نامه ای را می بینید که نوشته شد، ولی مخاطبش را نیافت. لذا بجای اسم مخاطبش «X» گذاشته شد.

—————————————————————–

باسمه تعالی

جناب آقای X

با سلام و احترام، از آن جا که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس تدابیر و مطالبات مقام معظّم رهبری (مدظلّه العالی) از حدود هشت سال پیش به عنوان قرارگاه عالی فرهنگ، برای اعمال مدیریت کلان و راهبردی فرهنگ تعیین گردیده، موارد زیر را جهت تبیین شرایط و اعلام وضعیت تقدیم می نمایم.

1-    انقلاب مقدّس اسلامی در فرآیند بروز و ظهور و روند تکاملی خود مراحل مختلفی را طی نموده؛ که از پیروزی و ایجاد انقلاب اسلامی شروع، سپس تثبیت انقلاب و نهایتاً به ایجاد نظام اسلامی رسیده، و هم اکنون در حال ایجاد لایه های زیرین آن از جمله زیر نظامات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و دفاعی است. با این هدف که بتوان در یک روند منطقی با موفقیت از این مرحله نیز گذر نمود. لذا طراحی نظام فرهنگی کشور یکی از ضرورت های عقلی و نیز از جمله مطالبات رهبری معظم آن می باشد. چنانچه می فرمایند: «مجموعه دستگاههای تصمیم ساز و تصمیم گیر که رهبری در رأس آنها قرار دارد، بطور دائم با انتخاب آنچه درست تر و کامل تر است، خود را بطور مدام متحوّل کنند و با تکمیل نظام سازی، کشور را به پیش ببرند.»

2-    از سوی دیگر دشمنان انقلاب اسلامی نیز بیکار ننشسته و بیش از پیش در صدد ضربه زدن به نظام بوده، تا با روشی نرم موجب انهدام نظام از درون گردند و به عبارتی شعار «ناکارآمدی نظام اسلامی» را به ذهن مردم القاء نمایند. بنابراین علاوه بر اینکه ایجاد نظام فرهنگی ضرورت این مرحله از انقلاب است، برای مبارزه با جنگ نرم دشمنان و دفاع هوشمندانه در برابر هجمه فرهنگی بی رحمانه و بی سابقه آنان نیز، اهمیت و ضرورت ایجاد نظام فرهنگی به طور معناداری افزایش می یابد.

3-    بر همین اساس مقام معظّم رهبری (مدظلّه العالی) سال هاست که مسئولان عالی فرهنگی کشور را به مقابله نظام مند با این شبیخون فرهنگی و جنگ نرم فراخوانده اند. لذا یکی از اصلی ترین محورهای مدیریتی این امر را نیز ایجاد قرارگاه فرهنگ اعلام نموده اند؛ و همانطور که مستحضرید ایشان فرمایشات مکرری را درباره قرارگاه فرهنگ، خطاب به شورا از سال 1383 مطرح فرموده اند:

«فرهنگ كشور كلاً به یك نظم و جهت‏ گیری و جهت یابی و انسجام بخش های گوناگون دولتی و غیردولتی در باب فرهنگ احتیاج دارد.»[1]

«شما دراین جا آن قرارگاه مقدم فرماندهی هستید. عقبه فكری شما در مراكز دانشگاهی و حوزه‌ای و دبیرخانه خودتان كه باید محور همه این مراكز باشد، آنجاهاست؛ خط مقدّمتان هم عبارت است از دولت، مجلس و حتی مجمع تشخیص مصلحت ـ كه توضیح خواهم داد مجمع تشخیص هم یكی از مراكزی است كه خط مقدم شماست و می‌تواند سیاستگذاری كند ـ و دستگاه قضایی و دیگر دستگاه هایی كه در كشور هستند؛ اینها بازوان اجرایی شما هستند.[2]»

«بنابراین، در وضع جدید، به نظر من پویایى، نشاط، انگیزه و نوآورى اعضاى این مجموعه بایستى مضاعف بشود؛ نمى‏شود قبول كرد كه ما یك مجموعه‏ى فرهنگى داریم كه آن را به عنوان قرارگاه اصلى مسائل فرهنگى و كارزار فرهنگى قرار داده‏ایم – یک‏ چنین كارزارى در همه‏ى ادوار و در همه‏ى كشورها اجتناب‏ناپذیر است – در عین‏حال، در این قرارگاهِ اصلى، بى‏نشاطى یا ركود یا عدم پیشرفت ملاحظه و مشاهده بشود؛ این را من اصلاً تصور نمى‏توانم بكنم.[3]»

«ما سال گذشته این‏جا عرض كردیم «مهندسى فرهنگى كشور» به عهده‏ى شماست؛ گفتیم این‏جا «قرارگاه اصلى» است، عقبه‏ى شما هم دبیرخانه و ملحقات دبیرخانه است و شوراهاى اقمارى و شوراى معین و كمیته‏هاى كارشناسى و جمع‏هاى دیگرى كه هستند؛ خطوط مقدّم اجرایى شما هم وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش‏عالى، وزارت ارشاد و دستگاه هاى مختلف هستند. [4]»

«در آن زمان برای برخی سؤال و یا ابهام بوجود آمده بود که چرا یک اصطلاح نظامی برای مسائل فرهنگی استفاده می شود در حالیکه اگر به شرایط کنونی فرهنگی دنیا دقت شود مشاهده می شود که یک تهاجم عظیم و پیچیده در عرصه فرهنگ در جریان است. [5]»

«شورایعالی انقلاب فرهنگی همچون یک قرارگاه اصلی، وظیفه سیاستگذاری راهبردی و هدایت دستگاهها و مراکز تأثیرگذار فرهنگی و بخشهای اجرایی را برعهده دارد. … راه مقابله با تهاجم فرهنگی جبهه استکبار، گسترش و تعمیق رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه های اخلاقی، رفتارهای فردی و اجتماعی، عقاید و باورهای دینی و مسائل سیاسی است. [6]»

4-    آموزه های دین مبین اسلام که مبتنی بر عقلانیت است به ما آموخته که همواره انسان هایی حجت گرا باشیم. یعنی برای اعمال انجام داده و نداده مان حجت داشته باشیم. حجتی که بتوانیم در دادگاه دنیایی و آخرتی اقامه نماییم.

5-    امروز چهار حجت عقل (مبارزه با هجمه همه جانبه دشمن انسجام و مدیریت جامع می طلبد)، علم (اصول علم مدیریت می گوید که باید در حوزه فرهنگ کشور برنامه ریزی، سازماندهی، ساماندهی، پشتیبانی، کنترل و نظارت، ارزیابی و ارزشیابی داشته باشیم)، قانون (بر اساس اصل 110 قانون اساسی رهبری اعلام جنگ فرهنگی نموده اند و وظیفه مدیریت این کارزار فرهنگی را بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاده اند) و شرع (تبعیت از اوامر و مطالبات ولی فقیه لازم ‏الاطاعه و لازم‏ الاجراست. چنانچه به شورا فرموده اند: «بهرحال ما به شما مطالبی عرض كردیم و آن را تعارف و نصیحت و خواهش تلقی نمی‌كنیم. اینها مطالبه است.»[7]) به ما می گوید که راه اندازی فوری قرارگاه عالی فرهنگ و نیز قرارگاه های فرهنگ استانی ضرورت قطعی مدیریتِ صحنه مبارزه امروز فرهنگ کشور است.

6-    شاخص های راه اندازی یک قرارگاه فرهنگ نیز مشخص است. لذا اگر بخواهیم بگوییم قرارگاه فرهنگ کشور راه اندازی شده، باید بر اساس چک لیست مربوطه یک به یک کنترل نماییم.

7-    برای تحقق هر امری سه مرحله وجود دارد. باید بدانیم (علم به موضوع داشته باشیمبخواهیم (عزم بر انجام آن کار را داشته باشیم) و بتوانیم (توانایی بر انجام آن کار را داشته باشیم). لذا  درباره عدم تحقق و استقرار قرارگاه فرهنگ باید گفت؛ یا نمی دانید، یا نمی خواهید و یا نمی توانید (و یا ترکیبی از اینها).

8-    نامه را با جمله ای منسوب به شهید بزرگوار چمران پایان می دهم، که می فرماید: «بنده قبول دارم برای پذیرش مسئولیت تقوا لازم است؛ اما اگر کسی توان انجام مسئولیتی را ندارد و آنرا می پذیرد، قطعا بی تقواست»

                                                            انشاء الله در انجام وظایف تان موفق باشید                                                                                                                  Y


[1]  رهبر معظّم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى 26/09/81

[2] رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ 08/10/1383

[3] رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ 13/10/1384

[4] رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ 13/10/1384

[5] رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ  23/03/1390

[6] رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ  23/03/1390

[7] رهبر معظّم انقلاب اسلامی  در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1386

همچنین ببینید

مناجات و دعاهای قرآنی

مناجات و دعاهای قرآنی

یکی از فنون مهم در مقابله با فنون شیطان، «دعا و مناجات» است! و سالک …

4 نظر

  1. Finding this post has answered my prayers

  2. I just want to say I am very new to blogging and seriously savored your web-site. Likely I’m want to bookmark your blog . You surely come with tremendous stories. Cheers for sharing your web site.

  3. Cody Killingworth

    I needed to take the time and express to you personally that you have truly helped us by creating this amazing content. I had been happy to use your so helpful facts and set it to quite excellent use. I’d like to express our appreciation and would like to tell your audience they are so lucky to have someone like you making fantastic articles. I actually look forward to reading more helpful written content like this from you down the road. Again, thank you so much so much for your extremely helpful posting. I have included your feed and book marked you site inside my social bookmarking website. Cheers!

  4. سلام.
    خیلی نامه‌ی دقیق و زیباییه.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *