چهارشنبه 2 آبان 1403

تحقیق و تفحص های مجلس در حوزه فرهنگ


در پی شکل گیری کمیسیون های مجلس نهم شورای اسلامی، موضوع نظارت بر پاره ای از موضوعات فرهنگی، در قالب تحقیق و تفحّص  در حال تعریف در کمیسیون های با موضوع فرهنگی، در مجلس است.

…………………………………………..

از جمله این موارد می توان به تحقیق و تفحّص  از دانشگاه آزاد اسلامی اشاره نمود.

در این راستا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: هیئت رئیسه تقاضای تحقیق و تفحّص  از دانشگاه آزاد را با استناد به ماده 198 آیین‌نامه داخلی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع داده بود.

وی افزود: رسیدگی به این تقاضا امروز در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و اعضای کمیسیون، پس از استماع سخنان طراحان، سرانجام آن را به تصویب رساندند و رأی مثبت دادند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: طراحان در این جلسه موارد 9 گانه‌ای را برای دلایل‌شان برای لزوم تحقیق و تفحّص  از دانشگاه آزاد مطرح کردند.

وی تصریح کرد: از جمله مواردی که از سوی طراحان در این زمینه مطرح شد وضعیت شعب خارج از کشور دانشگاه آزاد، همچنین موضوع بررسی وضعیت ساخت و ساز‌های عمرانی در دانشگاه‌ و استفاده از امکانات دانشگاه در امور حزبی و سیاسی است؛ همچنین درخواست‌کنندگان انجام تحقیق و تفحّص  امروز در کمیسیون آموزش موضوعات مربوط به بررسی هرم هیئت علمی و استاندارد‌های آموزشی و پژوهشی و نیز، وضعیت فرهنگی حاکم بر دانشگاه آزاد را مطرح کردند. در صورتی که تحقیق و تفحّص  از دانشگاه آزاد در صحن علنی نیز رأی لازم را کسب کند، انجام این تحقیق و تفحّص  کلید می‌خورد و گزارش آن به مجلس ارائه می‌شود.[1]

…………………………………………..

در همین راستا طرح تحقیق و تفحّص  از اعتبارات فرهنگی استانداری‌ها با بیش از 30 امضاء آماده ارائه به هیأت رئیسه مجلس شده است و امضاء‌های این طرح در حال افزایش می باشد. [2]

لذا ضمن تأکید بر ضرورت چنین امری، به این عزیزان پیشنهاد می شود که در ابتدای فرآیند تحقیق و تفحّص  نسبت به تدوین شاخص های نظارتی خود اقدام و بر اساس چارچوبی علمی اقدام به این امر مهم نمایند. امید آنکه نتایج این نظارت عالی بر موضوعات فرهنگی، برای اخذ بازخوردی از برنامه های مصوب فرهنگی، بتواند زمینه را برای اصلاح، اعتلا، رشد، تکامل و افزایش کارآیی و اثربخشی نظام فرهنگ مؤثر باشد.

انشاءالله



[1] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910704000701  – 91/07/04شماره: 13910704000701

[2] http://www.nasimonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=410839

همچنین ببینید

مناجات و دعاهای قرآنی

مناجات و دعاهای قرآنی

یکی از فنون مهم در مقابله با فنون شیطان، «دعا و مناجات» است! و سالک …

یک نظر

  1. لطفا منابع یا یک سیر مطالعاتی معرفی کنید که در نتیجه اون بشه توانایی تدوین شاخص های فرهنگی در جامعه رسید.
    سوال/چرا از وزارت ارشاد انتقاد نمی کنید؟ مگه این وزارت متصدی امور فرهنگی کشور نیست؟ مشتاقم ایرادات وارد به وزارت فرهنگ و ارشاد رو هم بدونم
    ——————
    ماهرالنقش:
    سلام بر جناب زارع
    امیدوارم خوب باشید. در مورد هر دو نکته، چشم. اقدام می کنم انشاءالله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *