دوشنبه , خرداد 26 1404

نگاهی راهبردی به انسان بر پایه عقل – موانع درونی و بیرونی انسان

در ادامه این سلسله مقالات کوتاه، در صدد بیان مؤلفه های راهبردی «انسان» بر پایه عقل هستیم؛ که به طور نوبه ای منتشر می شود. چه خوب است که انسان نگاهی به گذشته، حال و آینده اش داشته باشد و بداند از کجاست، در کجاست و به سوی کجاست!

قسمت چهارم

در این میان، انسانِ مختار دو راه دارد:

راه اول: راه مقابله با شیطان

که این راه انسان‌های مؤمن و شکور است

راه دوم: راه تسلیم در برابر شیطان

که این راهِ انسان‌های کافر، ناسپاس و ظلوم و جهول است

 

توضیحات:

  • دو راه پیش پای انسان: «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كَافِرٌ وَمِنْكُمْ مُؤْمِنٌ» (تغابن: 2)
  • راه مقابله با شیطان: «إِنَّ الشَّيطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا» (فاطر:6)
  • انسان‌های مؤمن و شکور: در این مقابله و جنگ دائمی، گاهی مؤمن شیطان را بر زمین زده و گاهی شیطان مؤمن را! و اگر در این معرکه‌ی جنگ، مؤمن از دنیا برود شهید است، چرا که در معرکه جنگ با شیطان کشته شده است. (النساء:100)
  • مؤمنان در این کارزار دو دسته‌اند: پیشتازان و سعادتمندان

الف) وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ/ أُوْلَئكَ الْمُقَرَّبُونَ/ فىِ جَنَّاتِ النَّعِيمِ/ (واقعه: 10 – 12) ؛ ب) وَ أَصحَابُ الْيمِينِ مَا أَصحَابُ الْيمِينِ/ … / ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِينَ/ وَ ثُلَّةٌ مِّنَ الاْخِرِينَ (الواقعه: 27-39-40)

  • راه تسلیم در برابر شیطان: شقاوتمندان: «وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ» (واقعه:41)
  • انسان های کافر: «وَ أَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ» (توبة : 125)
  • انسان های ناسپاس: «ثُمَّ لَآتِينَّهُمْ مِنْ بَينِ أَيدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ» (اعراف: 17)
  • انسان های ظلوم و جهول: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَينَ أَنْ يحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» (احزاب: 72)

همچنین ببینید

نگاهی راهبردی به انسان بر پایه عقل – اولیاء الهی

در ادامه این سلسله مقالات کوتاه، در صدد بیان مؤلفه های راهبردی «انسان» بر پایه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *