چهارشنبه 2 آبان 1403

فرهنگ عمومی (چهار): رزق حرام

یکی از نکات بسیار مهم در تربیت، دقت در رزق است. یعنی مراقبت از عدم ورود رزق حرام در سفره خانواده ها. حال ممکن است این موضوع ناشی از ورود مال حرام باشد و یا مال حلال باشد، ولی خوراکی حرام باشد، که معمولاً افراد متدین مراقب هستند.

اما بعضی موارد است که ممکن است بدلیل جهل از ریشه علمی موضوعی به آن توجه نشود. لذا خوب است دانش مردم در این موارد افزایش یابد.

در ادامه به چند مورد از این موضوعات اشاره گردیده است.

1- ژلاتین تولید شده در کشورهای غیر اسلامی (مانند ژله، پاستیل، کپسول های دارویی، …)

…. شايد شما بارها از پاستيل‌های ژلاتينی اروپايی و آمريکايی يا کپسولهای نرم حاوی ويتامينهای مختلف که با تبليغات فراوانی از کشورهای غربی بسوی کشورمان سرازير شده استفاده کرده باشيد و شايد حتی برای درست کردن ژله بعنوان دسر غذا نيز از پودرهای ژله اروپايی استفاده کنيد تا محصول مرغوبتری را سر ميز غذا تدارک ببينيد.

محصولات مذکور از يک جهت آن هم داشتن ماده‌ای بنام ژلاتين با هم مشترکند. ماده اصلی پاستيل و ژله خوراکی ژلاتين است و کپسول‌های نرم و سخت نيز از ژلاتين ساخته می‌شوند. ژلاتين يک فرآورده طبيعی است که از هيدروليز کلاژن موجود در پوست يا استخوان حيوانات خاصی توليد می‌شود (البته امکان توليد آن از برخی منابع گياهی نيز مقدور است که فعلا زياد رايج نيست). کارخانجات ساخت ژلاتين برای توليد اين محصول از پوست و استخوان خوک گاو و به ندرت ماهی استفاده می‌کنند. ۸۰٪ ژلاتين تهيه شده در کشورهای غربی (غير اسلامی) از پوست خوک و ۱۵٪ از لايه ميان پوست خوک يا گاو و ۵٪ نيز از استخوان خوک گاو يا ماهی تهيه می‌شود.

نکته مهم در مصرف مواد حاوی اين نوع ژلاتين مسئله حرمت شرعی مصرف اجزای بدن حيوان حرام گوشت (خوک) و اجزای بدن حيوان ذبح شده به طريق غيرشرعی (گاو) است. به همين علت در سال ۷۶ کارخانه کپسول ژلاتين در کشور تاسيس شد و همچنين بنا به تصميم مقامات کشور ژلاتين حيوانی بايد از کشورهای اسلامی خريداری شود.

(روزنامه کيهان يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۸۵ صفحه دانش ۷ : دکتر شادی سرهرودی)

2-بیسکویت های خارجی با ژلاتین گاو

یک نوع بیسکویت ساخت کشور تایلند است که به وفور در فروشگاه های مختلف تهران و دیگر شهرهای کشورمان دیده می شود و به فروش می رسد.


نام این بیسکویت «choco.pie» است. بر اساس نوشته پشت بسته این بیسکویت، در تولید آن از “ژلاتین گاو” استفاده شده که بر اساس فتوای مراجع تقلید خوردن آن حرام است.

منبع: بولتن نیوز

3- آدامس های خارجی با روکش ژلاتین

آدامس های خارجی که در بازار وارد می شوند به دلیل بی توجهی واردکنندگان و سازمان های مربوطه، فاقد استانداردهای مربوطه هستند. از جمله دارا بودن روکش ژلاتینی مثلا در بعضی از نمونه های آدامس Relax

4- بقیه اش را خودتان بررسی کنید.

*    *     *

به طور کلی ملاحظه ای در این زمینه می توان داشت، و آن اینکه،

* ژلاتین خارجی نخوریم

* ژله خارجی نخوریم

* بیسکویت های خارجی دارای ژلاتین نخوریم

و به طور کلی

در غیر موارد اضطرار از مصرف خوراکی های خارجی و به خصوص از کشورهای غیر اسلامی خودداری نماییم.

 

همچنین ببینید

مناجات و دعاهای قرآنی

مناجات و دعاهای قرآنی

یکی از فنون مهم در مقابله با فنون شیطان، «دعا و مناجات» است! و سالک …

2 نظر

  1. محمّد جواد ماهرالنقش

    در عکس دوم و در خطّ دوم به همین را بهمین نوشته اید.کلمه را درست کنید.
    ———-
    ماهرالنقش:
    چشم. درست شد. ممنون

  2. محمّد جواد ماهرالنقش

    در عکس دوم و در خطّ دوم به همین را بهمین نوشته اید.کلمه را درست کنید.
    ———-
    ماهرالنقش:
    چشم. درست شد. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *