یکشنبه , تیر 1 1404

مدل عملیاتی مدیریت دانش در سازمان های تحقیقاتی

همانطور که در مقاله «مدل مفهومی رابطه علم، تحقیق و فن آوری»[1] گفته شد،  مدیریت دانش یکی از ضرورت های اساسی در سازمان ها محسوب می شوند، که وظیفه برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، هدایت و کنترل، پشتیبانی، نظارت، ارزیابی و ارزشیابی؛ دانش صریح در سازمان را بر عهده دارد.

البته این موضوع در سازمان های تحقیقاتی از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که اساساً رسالت این سازمان ها تولید دانش است؛ لذا رابطه بسیاری قدرتمندی بین سازمان های تحقیقاتی و مدیریت دانش برقرار است.

در ادامه مدل عملیاتی مدیریت دانش در سازمان های تحقیقاتی نشان داده شده است.

توضیح اینکه ارکان مدیریت دانش در این مدل شامل موارد زیر است.

1- کسب دانش
2- تولید دانش
3- ذخیره سازی دانش
4- بکارگیری دانش
5- نشر دانش
6- ارزیابی دانش

موارد قرمز رنگ در نمودار زیر، شامل اجزای هر رکن و سامانه های مورد نیاز برای استقرار و پیاده سازی ارکان تعریف شده هستند.

الگوی مدیریت دانش

نمودار شماره یک: مدل عملیاتی مدیریت دانش در سازمان های تحقیقاتی


[1] http://www.amaher.ir/?p=1376

همچنین ببینید

الگوهای رفتاری میان خالق و مخلوق

1 – الگوهای رفتاری میان خالق و مخلوق در نظام احسن طراحی شده توسط خداوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *