جمعه 27 مهر 1403

پیشنهادها: طراحی الگوی تدوین طرح جامع مدیریت بحران

موضوع مدیریت بحران و امداد و نجات و مقولاتی از این دست در سال های اخیر مورد توجه بیشتر مسئولین نظام قرار گرفته است، که خود دارای دلائل متعدد می باشد.

از جمله این دلایل می توان به شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی کشور و موقعیّت ژئوپلیتیکی آن، و نوع تعاملات موجود در عرصه بین­ الملل اشاره نمود.

لذا دغدغه همه مسئولان بصیر و عالمِ حوزه مدیریت بحران کشور، برداشتن گام­هایی مؤثر در زمینه الگوسازی، تدوین و طراحی، زمینه­ سازی،  اجرا و توسعه مدل­های مدیریتی بحران در کشور است؛ که این امر الزاماً با بهره­ گیری از توان علمی کشور در فرصت­ های طلایی موجود امکان­ پذیر خواهد بود.

در همین زمینه مصوباتی مانند «طرح جامع امداد و نجات كشور» به شماره: 2282ت‌24412 مورخ 23/01/1382 و نیز «قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور» مصوب جلسه علني روز سه‌شنبه مورخ 25/10/1386 و آیین نامه اجرایی آن به شماره 185645/ت40792ك مورخ 21/9/1388 در دولت به ثمر نشسته اند. همه اینها دلالت بر این مهم دارند که می بایست با مدیریت مناسب و استفاده از فرصت های طلایی موجود، قبل از بروز بحران با سعی و تلاش و ریختن عرق، از ریخته شدن خون ها در زمان بحران؛ تا حد ممکن جلوگیری نمود.

لذا برای برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، تخصیص منابع و سایر عوامل مدیریت بحران، لازم است با استفاده از مدل های علمی و کاربردی؛ و نیز سناریونویسی برای شبیه سازی شرائط احتمالی بحران، نسبت به تعیین نیازمندی های آموزشی، پژوهشی، تجهیزاتی، لجستیکی، ساختاری و … اقدام نمود. آنگاه در گام های بعدی و به طور موازی طرح های فوق الذکر را اجرایی نمود.

 —————————————————-

در همین راستا مدیریت بحران استان اصفهان با پشتیبانی علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اقدام به تدوین الگو و مدل تدوین سند طرح جامع مدیریت بحران نمود، تا با بهره گیری از مدلی واحد و استاندارد، همه سازمان ها و دستگاه های کشوری و لشکری بتوانند در منظومه ای یکپارچه و با نگاهی سیستمی به تدوین بایدها و نبایدهای خود در شرایط بحران بپردازند.

ارائه پیشنهاد این مدل علمی، و تدوین و طراحی آن توسط مهندس علی ماهرالنقش به انجام رسیده است.

امید آنکه همه مسئولان و مدیران مربوطه با نگاه سیستمی، نظام مند و یکپارچه، گام هایی استوار در زمینه تکمیل نظام سازی در همه ابعاد مورد نیاز نظام اسلامی مان برداشته و روزبروز شاهد پیشرفت و توسعه و تکامل کشور عزیزمان باشیم.

انشاء الله

 


همچنین ببینید

نظام تدبیر

به بهانه اعتراضات و اغتشاشات 1401: باز خوانی یک مطلب قدیمی

در دو سه هفته اخیر کشورمان شاهد اعتراضات و به تبع آن اغتشاشاتی شد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *