مدل تغییر لِوین دارای سه گام اصلی انجماد زدایی، تغییر، منجمدسازی[1] است، بهطوریکه در تصویر زیر ملاحظه مینمایید. این مدل تغییر، در گام اول سعی در باز کردن انجماد ذهنی و باوری مخاطب را دارد، سپس در گام دوم تلاش دارد تا تغییرات مطلوبش را در ذهن و باور مخاطب ایجاد کند و نهایتاً در گام سوم اقدام به منسجم سازی و تثبیت باورهای ذهنی مخاطب بر اساس تغییرات حاصل شده میکند.
در هر گام مجموعهای از اقدامات تعریف میشوند که بعضی از آنها را در ادامه ملاحظه مینمایید.
گام اول: انجماد زدایی (آمادهسازی برای تغییر)
-
آموزش دادن (همه میفهمند)
-
آگاهی دادن (چه، چرا، چه زمانی، چگونه)
-
مشاوره (دنبال کردن دیدگاهها و ایدهها، فرصت دهی برای تفکر، بهرهگیری از ایدههای دیگران)
-
برنامهریزی (اهداف، منابع، مقیاس زمانی، اقدامات، بودجه)
-
سازماندهی (برنامههای کاری)
-
انتصاب (رهبران، مدیران، تیمها)
گام دوم: ایجاد تغییر (پیادهسازی)
-
ستایش
-
تشویق
-
شناخت و همدلی
-
مربیگری
-
تعلیم دادن
-
راهبری
-
اعمال مدیریت
-
کمک و راهنمایی
-
بازخورد منظم
-
منابع کافی را فراهم کنید
گام سوم: منجمدسازی
-
شاخصهای عملکرد را تنظیم کنید
-
نظارت و ارزیابی عملکردها
-
تثبیت سیستمها برای تحقق تغییرات
-
تثبیت کنترلها برای بررسی وقوع تغییرات
-
پاداش برای رفتارهای جدید
-
مجازات (عدم پاداش) برای رفتارهای قدیمی
-
یک دوره ثبات نسبی (ادغام)
البته باید توجه داشت که بر اساس این مدل کلی، مدلهای توسعهیافتهای نیز تعریف شده و میشوند که تبیین دقیقتری برای موضوع کردهاند و انشاءالله در مقالات بعدی به آن اشاره میشود.
————————————————–
[1] Unfreezing, Change, and Refreezing