پنج‌شنبه 20 مرداد 1401

آرامش و آسایش در شهر اسلامی

انسان دارای دو بعد وجودی است، روح و جسم.

چنانچه خداوند خالق بشر چنین می فرماید: «وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىّ‏ِ خَلِقُ  بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ * فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ[1]» ترجمه: «و (به خاطر بياور) هنگامى كه پروردگارت به فرشتگان گفت: «من بشرى را از گل خشكيده‏اى كه از گل بدبويى گرفته شده، مى‏آفرينم. هنگامى كه كار آن را به پايان رساندم، و در او از روح خود دميدم، همگى براى او سجده كنيد!»»

لذا در نگاه دینی و اصول گرا، هر مدل و الگویی که در رابطه با انسان صحبت می کند، اگر بخواهد  مدلی جامع و مانع باشد، باید به هر دو بُعد انسان، یعنی روح و جسم توجّه نماید.

از طرف دیگر وقتی در نگاه آرمانی مان، صحبت از شهر اسلامی می کنیم؛ یعنی جایی که انسان بر اساس شاخص ها و ملاک های اسلام[2]، دارای راحتی، آزادی و زمینه رشد و تعالی در همه ابعاد انسانی اش باشد؛ و در یک جمله «ایجاد زمینه عبودیت» که رمز خلقت انسان است. چرا که فرمود: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»[3] ترجمه: «من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند)»

بنابراین یکی از شاخص های شهر اسلامی آن است که، یک انسان در شهر اسلامی دارای راحتی روح و جسم باشد؛ که به راحتی روح، آرامش و به راحتی جسم، آسایش می گویند.

لذا در طراحی سیستم های مدیریت شهری اسلامی باید به دو مقوله آرامش و آسایش و آن هم با ملاک های اسلامی توجه شود.


[1] قرآن کریم، سوره حجر، آیه 28 و 29

[2] اسلام که دین کامل است، که فرمود: «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام» (آل‏ عمران : 19)

[3] قرآن کریم، سوره الذاريات، آیه 56

همچنین ببینید

نقدی بر تصمیم اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حذف اعضای حقوقی‌اش

به نقل از جامعه خبری تحلیلی الف علی ماهرالنقش بر اساس شنیده‌های مورد وثوق، شورای …