چهارشنبه 10 آذر 1400

آرامش و آسایش در شهر اسلامی

انسان دارای دو بعد وجودی است، روح و جسم.

چنانچه خداوند خالق بشر چنین می فرماید: «وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىّ‏ِ خَلِقُ  بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ * فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ[1]» ترجمه: «و (به خاطر بياور) هنگامى كه پروردگارت به فرشتگان گفت: «من بشرى را از گل خشكيده‏اى كه از گل بدبويى گرفته شده، مى‏آفرينم. هنگامى كه كار آن را به پايان رساندم، و در او از روح خود دميدم، همگى براى او سجده كنيد!»»

لذا در نگاه دینی و اصول گرا، هر مدل و الگویی که در رابطه با انسان صحبت می کند، اگر بخواهد  مدلی جامع و مانع باشد، باید به هر دو بُعد انسان، یعنی روح و جسم توجّه نماید.

از طرف دیگر وقتی در نگاه آرمانی مان، صحبت از شهر اسلامی می کنیم؛ یعنی جایی که انسان بر اساس شاخص ها و ملاک های اسلام[2]، دارای راحتی، آزادی و زمینه رشد و تعالی در همه ابعاد انسانی اش باشد؛ و در یک جمله «ایجاد زمینه عبودیت» که رمز خلقت انسان است. چرا که فرمود: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»[3] ترجمه: «من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند)»

بنابراین یکی از شاخص های شهر اسلامی آن است که، یک انسان در شهر اسلامی دارای راحتی روح و جسم باشد؛ که به راحتی روح، آرامش و به راحتی جسم، آسایش می گویند.

لذا در طراحی سیستم های مدیریت شهری اسلامی باید به دو مقوله آرامش و آسایش و آن هم با ملاک های اسلامی توجه شود.


[1] قرآن کریم، سوره حجر، آیه 28 و 29

[2] اسلام که دین کامل است، که فرمود: «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام» (آل‏ عمران : 19)

[3] قرآن کریم، سوره الذاريات، آیه 56

همچنین ببینید

کتاب شیطان شناسی

کتاب شیطان شناسی؛ شناخت با رویکردی راهبردی و سیستمی

رسالت انسان، عبودیت همراه با معرفت است و انسان عهدی با خدا بسته که بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *