چهارشنبه 10 آذر 1400

قوانین و آیین نامه های مرتبط با موضوع مدیریت بحران

قوانین و آیین نامه های مرتبط با موضوع مدیریت بحران

به منظور آشنایی با قوانین و آیین نامه های مرتبط با مدیریت بحران، تعدادی از موارد اصلی آنها و توضیحاتی درباره این قوانین و مقررات را در ادامه ملاحظه می فرمایید.

نام قانون/آیین نامه

تاریخ تصویب

توضیحات

مقررات جامع پيشگيري و امداد در قانون برنامه چهارم توسعه

 

قانون برنامه چهارم توسعه در تكميل اقدامات بعد از اجراي قانون برنامه سوم، مقررات كاملاً جامعي را در خصوص پيشگيري و امداد و نجات به تصويب رسانيد كه هدف اصلي آن پيشگيري از افزايش خسارات در اثر وقوع حوادث طبيعي است و طي آن به مراجع نظارتي مانند وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري، پيمانكاران و مجريان و سازندگان و شركت‌هاي بيمه وظايف مشخصي را ابلاغ نموده است.

قانون پيشگيري و مبارزه با خطرات سيل

13480000

به تصويب مجلس شوراي ملي وقت رسيده است و همانگونه كه از عنوان آن پيداست راجع به حوادث ناشي از جاري شدن سيل مي‌باشد.

مصوبه دولت راجع به تشكيل ستاد ويژه امدادرساني

13650000

به دنبال وقوع سيل در بعضي از مناطق، دولت مصوبه تشكيل ستاد ويژه امدادرساني و بازسازي مناطق سيل‌زده را به تصويب رساند. مأموريت اين ستاد كه با مسئوليت وزارت كشور تشكيل شد امدادرساني سريع به حادثه ديدگان و انجام هماهنگي و اقدام به بازسازي سريع و مناسب مناطق سيل‌زده بوده است.

تشكيل اداره كل حوادث غيرمترقبه

13680000

اداره كل حوادث غيرمترقبه در حوزه معاونت اجرايي رئيس جمهور در سال 1368 تشكيل گرديد.

قانون تشكيل كميته ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي

13700000

در سال 1370 لايحه تشكيل كميته ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و طي آن وظايف مشخصي را براي سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مسئول جهت امداد و نجات به هنگام وقوع بلاياي طبيعي مقرر داشت.

ستاد پيشگيري و بازسازي 

13700204

هيئت وزيران در تاريخ 4/2/70 تشكيل ستاد پيشگيري و بازسازي حوادث غيرمترقبه در استان‌ها را تصويب نمود طي آن وظايف و مسئوليت‌هايي را براي وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تعيين كرد.

آيين‌نامه اجرايي قانون تشكيل كميته ملي

13720212

در راستاي اجرايي شدن قانون تشكيل كميته ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي، هيئت دولت در تاريخ 12/2/72 آيين‌نامه اجرايي قانون مزبور را به تصويب رسانيد.

واگذاري اختيار اصل 127 قانون اساسي به استانداران

13720316

به منظور افزايش سرعت عمل در امداد و نجات و عمليات كمك‌رساني به آسيب‌ديدگان از حوادث طبيعي، اختيار رئيس جمهور مطرح در اصل 127 قانون اساسي به مدت 72 ساعت از زمان بروز حادثه به استانداران واگذار گرديد. به موجب اين اصل رئيس جمهور مي‌تواند در موارد خاص بر حسب ضرورت با تصويب هيئت وزيران نمايند. يا نمايندگان ويژه با اختيارات مشخص تعيين نمايد. در اين موارد تصميمات نماينده يا نمايندگان مذكور در حكم تصميمات رئيس جمهور و هيئت وزيران خواهد بود.

ماده 44 قانون برنامه سوم توسعه (مقررات ويژه‌اي راجع به تهيه طرح جامع امداد و نجات)

13790117

در ماده 44 اين قانون كه در 17/1/79 به تصويب رسيده است، مقررات ويژه‌اي راجع به تهيه طرح جامع امداد و نجات تنظيم شده و مراجع مختلف را مكلف به اجراي آنها نموده است

طرح جامع امداد و نجات كشور

13820117

در تداوم تصويب مقررات راجع به موضوع، هيئت وزيران در تاريخ 17/1/82 طرح جامع امداد و نجات كشور را به تصويب رسانيد.

ستاد پيشگيري و مديريت بحران در حوادث طبيعي و سوانح غيرمترقبه كشور

13830304

در راستاي نظام‌مند و مشخص شدن حدود وظايف و اختيارات وزارتخانه‌ها و سازما‌ن‌ها و ايجاد سازماني واحد در اين خصوص، ستاد پيشگيري و مديريت بحران و سواح غيرمترقبه كشور در تاريخ 4/3/83 از سوي هيئت وزيران به تصويب رسيده و به مراجع مربوط ابلاغ شد.

قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور

13870231

در اجراي اصل 85 قانون اساسي توسط كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي به مدت 5 سال به طور آزمايشي تصويب گرديده و به دولت ابلاغ شده است.

 آيين‌نامه اجرايي قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور

13880921

در راستاي اجرايي شدن قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، هيئت دولت در تاريخ 21/09/1388 آيين‌نامه اجرايي قانون مزبور را به تصويب رسانيد.

همچنین ببینید

بجای «پل خواجو» باید به «سی و سه پل» برویم!

در زمانی که حُسن مدیریت‌ها! آب زاینده‌رود را نخشکانده بود، و زاینده‌رودی پر آب می‌خروشید؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *